L'Ajuntament està molt satisfet amb el projecte de soterrament del tram Vallbona -Montcada i Reixac de la línia ferroviària Barcelona-Portbou (Línia 2), que està en aquests moments en exposició pública. Aquest projecte defineix com es construirà aquest tram de 5.267 metres. Quan acabi el termini de presentació d'al·legacions es procedirà a la licitació del projecte. El traçat soterrat de la línia ferroviària convencional començarà a Vallbona, creuarà Can Sant Joan, Montcada Centre, passarà sota el riu Ripoll, i sortirà a la superfície al Pla d'en Coll, entre els carrers Segre i Torrent de Can Paiàs. L'alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga ha afirmat que "hem rebut el projecte amb molt d'optimisme, ja que l'estudi supera molt les expectatives municipals". Entre les actuacions previstes destaca la construcció d'un túnel ferroviari de 3.860m de longitud que permetrà el soterrament de la línia ferroviària pel nucli urbà de Montcada i Reixac, una reivindicació històrica de tota la ciutadania. D'aquesta distància, 1.300 metres s'executaran amb tuneladora i la resta es construirà mitjançant el sistema de pantalles, el mateix mètode que s'ha utilitzat per construir el túnel de la C17, a la plaça Espanya de Mas Rampinyo.Els tècnics municipals estudien ara el projecte i l'Ajuntament presentarà al·legacions al projecte de soterrament de la línia de Portbou sobre algunes qüestions relacionades amb la vialitat per tal de garantir que les afectacions al trànsit siguin les mínimes durant l'execució de les obres. L'alcalde ha manifestat que "ens trobarem amb l'obra més complexa que ha patit el municipi al llarg de la seva història. Els montcadencs i montcadenques haurem de suportar moltes molèsties derivades d'aquesta impressionant obra però valdrà la pena si eliminem la barrera arquitectònica que divideix la ciutat".Tram entre Can Sant Joan i el carrer Llevant La proposta de l'avantprojecte inicial plantejava la sortida de la perforadora que havia de construir el túnel davant del Casal de la Mina. Amb el nou projecte que ara s'ha presentat la sortida de la màquina es situa a la confluència de l'avinguda de la Unitat amb el carrer Elionor (aparcament de terra), on es desmuntarà sencera peça a peça. D'aquesta manera s'han guanyat 200 metres més de construcció amb tuneladora. Així, el barri de La Ribera tindrà una nul·la afectació acústica i visual durant les obres. Un cop finalitzi l'acctuació desapareixerà el túnel aeri que creua el parc de les Aigües.Tram de Montcada Centre Des de la zona que ocupa l'aparcament de terra (c. Elionor) i fins a la seva sortida a superfície al polígon de Pla d'en Coll, passat el riu Ripoll, es construirà el túnel amb la tècnica coneguda com entre pantalles. Mitjançant aquest sistema s'instal·len pantalles laterals de ciment a 30 metres de profunditat i s'extreu el terra de l'interior. Posteriorment la superfície es cobreix amb lloses i deixa el túnel construït a l'interior, a una profunditat entre el 16 i els 20 metres. En aquest tram s'ha de construir amb aquesta tècnica a causa del tipus de material que forma el subsòl en aquesta profunditat, i que no permet la utilització d'una tuneladora per sobre del túnel existent de la LAV.Manteniment del servei ferroviari durant les obresMentre durin les obres, s'establiran desviaments ferroviaris provisionals i s'habilitarà una estació provisional per no interrompre el servei ferroviari a la població. Les vies s'hauran de desviar pels terrenys colindants des del carrer Elionor fins al riu Ripoll. En una primera fase es desviarà la circulació en sentit Granollers i a la segona la línia en sentit Barcelona. La manca d'espai provocada per la proximitat actual dels edificis a la línia ferroviària en aquest tram no permet construir el túnel amb el sistema entre pantalles en una sola fase.Durant l'execució de l'actuació es mantindran els passos a nivell de Bogatell i Pascual que permetran la connexió per als vianants i els vehicles, que desapareixeran un cop finalitzi l'obra. La plaça Lluís Companys, en un futur, s'afegirà al terreny alliberat i es convertirà en una gran zona infantil i d'esbarjo.Abans d'arribar al riu, el projecte també preveu el desmuntatge i posterior muntatge a càrrec de l'empresa adjudicatària de la pista coberta del col·legi Reixac.Construcció d'una nova estació de trenL'actual edifici de l'estació es mantindrà i es convertirà en l'accés principal de la nova estació de rodalies de Montcada Reixac (Línia 2) que estarà ubicada sota terra. La nova construcció disposarà d'un nou vestíbul soterrat des d'on es comunicarà amb les andanes mitjançant escales mecàniques i fixes i un ascensor. El pont de ferro del riu Ripoll serà de vianantsPer sortejar el riu el projecte preveu la construcció del túnel mitjançant pantalles al mateix temps a banda i banda de les lleres del riu Ripoll. A continuació es desviarà el curs del riu per sobre de la llosa del costat avinguda de la Ribera. Seguidament es farà el túnel sobre l'espai lliure que ha deixat el riu. Amb aquest projecte el pont de ferro passarà a ser peatonal i unirà el centre amb el col·legi Font Freda. S'eliminarà l'actual pas inferior que uneix Pla d'en Coll amb el col·legi per sota de la línia de tren.Sortida al polígon industrial Pla d'en CollUn cop passat el riu la línia ferroviària continua per l'espai que actualment ocupa la zona d'atac de la LAV i es dirigeix cap el traçat original en direcció La Llagosta. L'actuació obligarà a desviar el traçat de la C33, en sentit Granollers, a l'alçada de Font Freda, on es construiran nous carrils: La zona de l'àrea de servei de l'autopista també es veurà afectada.El projecte contempla la sortida a la superfície de la línia ferroviària mitjançant una rampa en trinxera des del carrer Segre (a l'alçada del CAP Les Indianes) fins a Torrent de Can Paiàs. Aquest estudi preveu a la zona de Pla d'en Coll l'eliminació de les vies, com a barrera arquitectònica, des del riu fins a Torrent de Can Paiàs, amb el conseqüent benefici per al veïnat del barri, el col·legi Font Freda i el futur IES Montserrat Miró.