La Sala Institucional de la Casa de la Vila va acollir ahir a la tarda la presentació d'un estudi preliminar, encarregat pels ajuntaments de Montcada i Reixac i Barcelona a l'agència de desenvolupament urbà Barcelona Regional (BR) i a Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV), i que simplifica notablement el procés constructiu i, per tant, el temps d'actuació i el cost econòmic del soterrament de la lÃnia ferrovià ria de França al seu pas pel municipi. Una representació dels responsables de l'estudi, i formada per Jordi Fuster, director d'Infraestructures de Transport de BR, Joan Baltà , director general de BSAV, i, per part del consistori barcelonÃ, Eva Peirón, cap del departament de Planificació, Seguiment i Control, i Manel Valdès, gerent adjunt de Mobilitat i Infraestructures, va explicar el contingut de la proposta a l'alcaldessa, als portaveus municipals i als representants de la plataforma Tracte Just-Soterrament Total (PTJST).
El president de l'Àrea Territorial, Jordi Sánchez, va afirmar que "la demanda d'aquest estudi sorgeix davant les dificultats que ens va posar el Ministeri de Foment a nivell tècnic i econòmic d'adaptar el projecte a la realitat actual. Per això, vam demanar a BR i a BSAV revisar el projecte i actualitzar-lo amb la premissa de no renunciar ni a un metre del soterrament". El document presentat ahir, que s'ha elaborat partint del projecte elaborat pel Ministeri, simplifica les solucions tècniques per realitzar les fases del projecte del soterrament reduint el seu cost i del temps de construcció.
El director general de Barcelona Sagrera Alta Velocitat, Joan Baltà , va especificar que "aquest estudi no és un projecte executiu per començar les obres però sà que és un document base que permet demostrar que es pot reduir els costos dels 400 milions d'euros en què l'Estat va pressupostar l'obra" i va afegir que "quan vam iniciar l'estudi vam veure clarament que el projecte es podia realitzar d'una forma molt més eficaç". Per la seva banda, l'alcaldessa, Laura Campos, que va agrair públicament als representants de les dues empreses públiques i al consistori barcelonà per tot el suport, va afirmar que "aquest estudi demostra que tècnicament és viable i simplifica al mà xim els projectes demostrant que es pot construir per molt menys diners".
Entre les principals propostes de BR i BSAV es troba fer tota l'actuació amb un sistema constructiu entre pantalles, que permet soterrar a una mÃnima profunditat i no utilitzar tuneladora; fer passar les vies per sota dels pilars de l'autopista C33 a Pla d'en Coll -no viable segons el projecte del Ministeri- i evitar el desviament de tot el traçat per la zona del Font Freda; crear una única via provisional de tren en el costat muntanya que es mantindria durant tota l'execució, evitant el seu desviament per trams com estava pensat i alliberant tota l'à rea de treball. Les noves propostes també preveuen una estació amb una única andana central i un vestÃbul a nivell de carrer que redueix la construcció de les tres escales mecà niques i tres ascensors a només un. A més, la nova estació es construiria Ãntegrament mantenint en servei l'actual.
L'alcaldessa va afirmar que "ja no pot ser una excusa per al Ministeri de Foment que el cost econòmic de l'obra es dispara" i va afegir que "ara els passos a seguir seran presentar la nostra proposta a la Generalitat i a Madrid per aconseguir que el soterrament sigui una realitat en un futur no molt llunyà ".