El soterrament de la línia de Portbou no se sotmetrà a avaluació d'impacte ambiental

Dijous, 18 de juny de 2009
La Secretaria d'Estat de Canvi Climàtic del Ministeri de Medi Ambient ha adoptat la decisió de no sotmetre a avaluació d'impacte ambiental el projecte de soterrament de la línia ferroviària Barcelona - Portbou en el tram comprès entre Vallbona i Montcada i Reixac, fins més enllà del riu Ripoll.

L'alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga, ha celebrat la resolució perquè "segueix la línia dels compromisos adquirits pel Ministeri de Foment amb la Generalitat, l'Ajuntament i la plataforma ciutadana 'Tracte just, soterrament total'. Estalviar-nos el tràmit de l'avaluació d'impacte ambiental permetrà retallar els terminis per iniciar una obra fonamental per al futur del municipi".

La Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri de Medi Ambient va remetre el desembre de 2008 a diversos organismes (entre ells l'Ajuntament de Montcada i Reixac) el document ambiental sobre el projecte de modificació del traçat de la línia Barcelona - Portbou, en el tram entre Vallbona i Montcada i Reixac, per determinar si calia o no sotmetre'l a avaluació d'impacte ambiental, donat que conté variacions respecte a l'estudi informatiu aprovat de la Línia d'Alta Velocitat (LAV), que ja contemplava el soterrament de la línia de ferrocarril convencional.

Durant la redacció del projecte de construcció del tram Nus de la Trinitat - Montcada i Reixac de la LAV es va detectar que el soterrament de la línia d'ample convencional presentava interferències importants amb el viaducte existent que permet la cruïlla amb l'autopista C-33, per la qual cosa es va haver de fer un ajustament del traçat.

Després d'estudiar les respostes rebudes pels diferents organismes, la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental no observa que el projecte pugui produir impactes adversos significatius, de manera que es resol no sotmetre'l al procediment d'avaluació d'impacte ambiental. Es compliran les prescripcions que siguin d'aplicació de la declaració d'impacte ambiental de l'estudi informatiu de la LAV i es tindran en compte els informes emesos per les administracions en resposta a les consultes realitzades, entre ells el de l'Ajuntament de Montcada i Reixac.

El projecte de soterrament de la línia de Portbou afectarà a un tram de 5.200 metres, adaptant-lo al traçat de la LAV. Com que s'amplia la quantitat de metres que aniran soterrats respecte al projecte original i, en concret, els que es faran amb tuneladora, es podrà aprofitar i optimitzar la maquinària i mètodes constructius que s'estan emprant a la LAV.

Segons la resolució de la Secretaria d'Estat de Canvi Climàtic, el projecte modificat és més favorable des del punt de vista ambiental que l'original. Entre els principals avantatges, destaca: l'alliberament de la superfície que quedaria tancada entre la LAV i la línia convencional a la zona de Vallbona; la millora del planejament urbanístic que suposa deixar un únic corredor ferroviari; l'alliberament del sòl en superfície que ocupen les vies del tren actualment a Montcada i Reixac, amb la consegüent millora de la qualitat de vida; la reducció del nivell de soroll; l'eliminació de l'efecte barrera per a vehicles i vianants, així com del perill d'accidents; o la millora de l'efecte paisatgístic com a conseqüència del soterrament de les vies.

El traçat soterrat de la línia ferroviària convencional començarà a Vallbona, creuarà Can Sant Joan, Montcada Centre, passarà sota el riu Ripoll, i sortirà a la superfície al Pla d'en Coll, entre el carrer Segre i el Torrent de Can Paiàs. El projecte inclou també la construcció d'una nova estació a Montcada Centre.
Darrera actualització: 1.06.2018 | 13:39