El Ple demana el compromís escrit de Foment per garantir l'inici del soterrament de la línia de Portbou el 2012

Divendres, 1 d’abril de 2011
El Ple de l'Ajuntament de Montcada i Reixac ha aprovat una moció mitjançant la qual sol·licita a la Secretaria d'Estat de Planificació i Infraestructures la ratificació per escrit del compromís d'incloure a la proposta de pressupost d'inversions per a 2012 almenys una de les cinc fases en què es dividirà el soterrament de la línia de ferrocarril convencional Barcelona-Portbou al seu pas pel casc urbà, concretament el tram que es farà amb perforadora, entre Vallbona i el pou d'extracció que s'obrirà a l'alçada del carrer Llevant.

El text marca el proper 13 de maig com a data límit per a l'aprovació, per part del Ministeri de Foment, del projecte constructiu del primer tram a executar del soterrament, per tal que s'inclogui en els Pressupostos Generals de l'Estat de 2012. Cal tenir en compte que el secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, es va comprometre el 28 d'octubre de 2010, en una trobada a la Delegació del Govern amb tots els portaveus dels grups municipals i dos representants de la Plataforma Tracte Just, Soterrament Toral, a aprovar un dels projectes constructius durant l'exercici de 2011 per poder-lo licitar i executar durant el 2012.

En cas que el Ministeri de Foment no compleixi amb aquest compromís, el Ple de l'Ajuntament ha acordat donar suport a totes les accions que l'assemblea de la plataforma ciutadana decideixi emprendre.

Per tal d'aprofitar la infraestructura que s'està emprant per a la construcció del túnel del tren d'alta velocitat, el primer tram del soterrament del ferrocarril convencional que s'executarà és el corresponent al segon projecte constructiu, entre els punts quilomètrics 1,400 i 2,700 del projecte bàsic, que és el que s'ha de fer amb perforadora. És per això que el Ple proposa que s'aprofiti la perforadora 'Montcada i Reixac', encarregada d'executar el túnel de la línia d'alta velocitat, tenint en compte que les condicions del subsòl són similars i, per tant, la vida útil de la màquina permet acometre, amb garanties, els dos projectes.

Aquesta possibilitat encaixaria de ple amb l'ordre d'eficiència del Ministeri de Foment, aprovada el 17 de desembre passat, que estableix disposicions específiques per a túnels i viaductes ferroviaris, amb la finalitat d'escollir les solucions de cost mínim compatibles amb la Declaració d'Impacte Ambiental, l'orografia i les condicions del terreny. A més, així es donaria compliment al compromís adoptat el novembre de 2007 entre Ajuntament, Ministeri i Generalitat de vinculació entre els treballs de l'alta velocitat i del soterrament de la línia convencional.

Darrera actualització: 4.06.2018 | 13:40