L’Oficina del soterrament va organitzar ahir una informativa per explicar a la ciutadania les actuacions realitzades fins ara al municipi i les properes afectacions en la mobilitat que arribaran el dia 18 al carrer Jaume I.
L’alcalde de Montcada i Reixac, Bartolo Egea, i el president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela, acompanyats de tècnics municipals van informar ahir la ciutadania sobre les obres que ha fet fins ara la UTE Montcada, integrada per empreses que treballen conjuntament en el soterrament de l’R2, i que han consistit en la realització de sondejos i cales per detectar xarxes de serveis (electricitat, aigua, gas, telefonia, clavegueram) i preveure el seu desviament. Bartolo Ege va iniciar la reunió convocada amb el veïnat i va afimar que “el fet que la Sala Institucional de la Casa de la Vila s’hagi omplert és una clara mostra de com preocupa a la ciutadania les possibles afectacions a la via pública”. Egea va demanar paciència i comprensió a la ciutadania durant els anys que duri l’obra.
La representació municipal va explicar que a partir del proper dia 18 d’abril l’estacionament i la mobilitat del carrer Jaume I, entre Rosselló i Provença, estaran afectats. En aquesta zona s’ha de construir un pou de bombeig i un altre pou d’accés per als arqueòlegs, ja que aquesta infraestructura mil·lenària està afectada per l’obra i s’haurà de desmuntar. En aquest punt es crearà una estructura hidràulica paral·lela per desviar el recorregut de l’aigua del Rec Comtal durant tota l’obra. Per fer aquestes intervencions s’hauran d’eliminar 15 places d’estacionament i els contenidors soterrats i s’hauran de talar els pins que hi ha entre el pàrquing del CAP i el pas a nivell. Aquests contenidors soterrats seran substituïts per altres de superfície que s'ubicaran al carrer Provença.
Els tècnics també van informar que a la zona del parc de les Aigües, prop del Casal de la Gent Gran Casa de la Mina es construirà una subestació elèctrica de 60 metres de llargada que substituirà l’actual ubicada al carrer Guadiana. Les obres d’aquesta construcció està previst s’iniciïn el gener de 2025 i que estigui físicament tres anys allà fins que s’integri dintre de l’obra del soterrament.
Els arquitectes municipals també van explicar el calendari de treball de les obres del soterrament de l’R2, i el mètode constructiu per fer el túnel: construcció en mina, amb una longitud d’1,2 km des de Vallbona, i una segona, de 3,2 km, a cel obert, amb la utilització de pantalles de formigó fins a la sortida del tren a prop de la Llagosta. Durant tota l’execució de l’obra, es mantindrà la circulació de trens gràcies a la construcció de noves plataformes amb dues vies que, de forma alternativa, aniran desviant el tram actual. Aquests desviaments estan previstos per a final d’aquest any i principi del vinent. Els passos a nivell també estaran habilitats durant tota l’actuació.
El president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela, va afirmar que “moltes d’aquestes actuacions significaran molèsties pel soroll i la mobilitat per a la ciutadania però és el peatge que hem de pagar per tenir una ciutat més cohesionada”. El regidor també va informar que el consistori està treballant per crear tres grans bosses d’estacionament a l’antic solar d’Intorsa i de Valentine, a La Ribera, a més de l’ubicat a les antigues pistes d’atletisme, a Pla d’en Coll, per compensar les places d’estacionament que es perdran durant les obres.