1. ATENCIÓ SOCIAL BÀSICA Els Serveis Socials bàsics són el primer nivell del sistema públic de Serveis Socials. Són un conjunt d'accions professionals que tenen l'objectiu d'atendre les necessitats socials més immediates generals i bàsiques de les persones, famílies i grups. 1.1 Servei bàsic d'atenció social. Professional de referència 1.2 Prestacions d'urgència 1.3 Servei d'orientació Jurídica
2. SUPORT A LA FAMÍLIA, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Aquest apartat reuneix tots els serveis i ajuts adreçats a les famílies i els seus fills/es. S'entén per famílies totes les noves unitats de convivència, persones soles i famílies nuclears, parelles informals, famílies monoparentals, etc
2.1 Servei bàsic d'atenció a la infància i adolescència 2.2 Servei bàsic d'atenció a joves 2.3 Servei bàsic d'atenció individual i familiar 2.4 Servei d'atenció domiciliària 2.5 Prestacions econòmiques necessitats bàsiques 2.6 Òptica 2.7 Farmàcia 2.8 Tràmit Ajuts d'urgència Habitatge 2.9 Tràmit Renda Mínima (RMI) 2.10 Càritas Centre Bon dia 2.11 Caritas Manetes 2.12 Beques Menjador 2.13 Beques material i sortides 2.14 Dapsi 2.15 Programa Famílies monoparentals maternes 2.16 Centre Obert 2.17 Espai Familiar Mentrestant
3. PROMOCIÓ DE LA AUTONOMIA I ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA Aquest bloc inclou serveis adreçats a persones grans i/o dependents per ajudar a millorar la seva qualitat de vida i la del seu cuidador.
3.1 Servei bàsic d'atenció a gent gran i persones amb dependència 3.2 Tràmit de reconeixement del grau de dependència 3.3 Programa individual d'atenció (PIA) 3.4 Servei d'atenció domiciliària (ajudes tècniques) 3.5 Servei de teleassistència 3.6 Transport adaptat 3.7. Servei d'atenció domiciliària 3.8 Grups d'ajuda mutua 3.9 Estades temporals (RESPIR) 3.10 Prestacions econòmiques de la Generalitat 3.11 Programa d'Arranjament d'Habitatges per a les persones grans de la demarcació de Barcelona
4. EXCLUSIÓ SOCIAL I ATENCIÓ A LA POBRESA Aquest bloc inclou serveis i prestacions per cobrir les necessitats bàsiques més immediates. L'objectiu és prevenir i alleugerir l'impacte de la pobresa i l'exclusió social.
4.1 Menjador Social l'Alzina 4.2 Menjador Social el Caliu 4.3 Cistell Solidari Aldees Infantils SOS 4.4 CARITAS Rebost (bossa aliments) 4.5 Kits de suport social de la Creu Roja 4.6 Targeta Alimentació Creu Roja
5. FOMENT DE LA CONVIVÈNCIA I COHESIÓ SOCIAL Aquest bloc inclou diferents accions adreçades a millorar la nostra tasca i la nostra relació amb l'entorn.
5.1 C-Digit (Contra la discriminació gitana)
6. ALTRES Aquest apartat inclou aquells serveis que donen suport als Serveis Socials.
6.1 Servei Emergències CUESB
Els Serveis Socials bàsics són el primer nivell del sistema públic de Serveis Socials. Són un conjunt d'accions professionals que tenen l'objectiu d'atendre les necessitats socials més immediates generals i bàsiques de les persones, famílies i grups.
1.1 Servei bàsic d'atenció social. Professional de referència Garantia de la prestació Prestació garantida Ajuntament de Montcada i Reixac Descripció objecte Servei d'atenció per part de professionals que intervenen amb persones, famílies i grup socials, especialment si es troben en situació de risc social o exclusió, amb l'objectiu de millorar el benestar social i afavorir la integració de les persones. Perfil professional Treballador/a Social, Educador/a Social Prestació Atenció a urgències socials. Entrevista d'Acollida : informació, orientació i assessorament. Detecció i prevenció de situacions de risc social o exclusió Seguiment: Aplicació del tractament de suport a persones, famílies o grups. Gestió de serveis i recursos socials. Tramitació de prestacions econòmiques i d'altres. Tramitació de propostes de derivació als Serveis Socials especialitzats. Treball social comunitari. Requisits d'accés Tota la població empadronada a Montcada i Reixac Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència. Documentació necessària Per l'entrevista no cal documentació. Documentació necessària segons serveis o prestacions. Punts de prestació Ebas Casa de la Vila Ebas Kursaal Criteris d'accés normativa reguladora Els requisits per accedir a aquest servei són els següents a) l'existència de situació de necessitat, d'acord amb els articles 8,9,10 i l'annex 2 del Decret 27/2003, de 21 de gener, d'atenció social primària; b) per a les persones estrangeres, els requisits establerts en la normativa vigent d'estrangeria i d'acollida i integració de les persones immigrades; c) la resta de requisits d'accés establerts en l'ordenament jurídic vigent. Copagament No hi ha copagament. 1.2 Prestacions d'urgència Garantia de la prestació Prestació garantida Ajuntament Montcada i Reixac Descripció objecte Les prestacions econòmiques d'urgència social tenen la finalitat d'atendre situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques de subsistència. També formen part de les prestacions d'urgència social els rescabalaments obligatoris propis del període de tramitació d'altres prestacions. Prestació
Requisits d'accés Poden ésser beneficiàries les persones majors de 18 anys que es troben en situacions de necessitat puntual, urgent i bàsica de subsistència.
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència. Documentació necessària Segons el tipus de prestació, veure reglament Punts de prestació Ebas Casa de la Vila Ebas Kursaal Criteris d'accés normativa reguladora Els requisits per accedir a aquesta prestació econòmica són els següents: Els requisits generals establerts en la Llei 13/2006, del 27 de Juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, i en el reglament de prestacions municipal. Copagament No hi ha copagament 1.3 Servei d'orientació Jurídica Garantia de la prestació Prestació no garantida. Descripció Objecte Proporciona suport i assessorament legal, així com, la derivació per l'obtenció de justícia gratuïta en cas necessari, a les persones o famílies derivades pels professional dels serveis socials bàsics d'atenció social. Prestació Suport i assessorament legal puntual. Requisits d'accés Valoració per part del professional de referència. Circuit d'accés Derivació des dels SSB. Documentació necessària La que es determini en cada cas Punts de prestació Casa de la Vila. Carrer Major, 32 1 tarda a la setmana, dimarts de 5 a 8 Criteris d'accés normativa reguladora Els requisits per accedir a aquest servei són els següents: a) l'existència de situació de necessitat, d'acord amb els articles 8, 9 i 10 i l'Annex 2 del Decret 27/2003, de 21 de gener, d'atenció social primària; b) per a les persones estrangeres, els requisits establerts en la normativa vigent d'estrangeria i d'acollida i integració de les persones immigrades; c) la resta de requisits d'accés establerts en l'ordenament jurídic vigent. Copagaments No hi ha copagament.
Aquest apartat reuneix tots els serveis i ajuts adreçats a les famílies i els seus fills/es. S'entén per famílies totes les noves unitats de convivència, persones soles i famílies nuclears, parelles informals, famílies monoparentals, etc 2.1 Servei bàsic d'atenció a la infància i adolescència Garantia de la Prestació Prestació garantida. Ajuntament Montcada i Reixac. Descripció objecte Atenció per part dels tècnics especialitzats que intervenen en infants i joves, especialment si es troben en situació de risc social o d'exclusió.
Prestació
Requisits d'accés Infants de 0 a 16 anys en situació de risc social i les seves famílies.
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència especialitzat que es demana a Serveis Socials.
Documentació necessària Per a l'entrevista no cal documentació. Documentació necessària segons serveis o prestacions.
Protocols i documents de referència
Punts de prestació Ebas Kursaal Ebas Casa de la Vila
Criteris d'accés normativa reguladora Els requisits per accedir a aquest servei són els següents: a) l'existència de situació de necessitat, d'acord amb els articles 8, 9 i 10 i l'Annex 2 del Decret 27/2003, de 21 de gener, d'atenció social primària; b) per a les persones estrangeres, els requisits establerts en la normativa vigent d'estrangeria i d'acollida i integració de les persones immigrades; c) la resta de requisits d'accés establerts en l'ordenament jurídic vigent.
Copagaments No hi ha copagament.
2.2 Servei bàsic d'atenció a joves
Garantia de la prestació Prestació garantida. Ajuntament Montcada i Reixac.
Descripció objecte Atenció per part dels professionals de referència que intervenen en joves i adolescents i les seves famílies, especialment si es troben en situació de risc social o d'exclusió.
Prestació Entrevista d'acollida: Informació, orientació i assessorament a adolescents i joves. Seguiments. Intervenció per a la integració dels joves. Accés als serveis i recursos per a la integració. Tramitació de prestacions econòmiques i d'altres. Derivació a altres serveis. Atenció d'urgències socials.
Requisits d'accés Joves i adolescents entre 16 i 25 anys en situació de risc social i les seves famílies.
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència polivalent que es demana a serveis socials.
Protocols i documents de referència Guia per la intervenció en xarxa en situacions de risc de la infància i adolescència
2.3 Servei bàsic d'atenció individual i familiar
Garantia de la prestació Prestació garantida Ajuntament de Montcada i Reixac
Descripció objecte Servei d'atenció per part de professionals que intervenen amb persones, famílies i grup socials, especialment si es troben en situació de risc social o exclusió, amb l'objectiu de millorar el benestar social i afavorir la integració de les persones.
Perfil professional Treballador/a Social, Educador/a Social
Prestació Atenció a urgències socials. Entrevista d'acollida: informació, orientació i assessorament. Detecció i prevenció de situacions de risc social o exclusió Seguiment: Aplicació del tractament de suport a persones, famílies o grups. Gestió de serveis i recursos socials. Tramitació de prestacions econòmiques i d'altres. Tramitació de propostes de derivació als Serveis Socials especialitzats. Treball social comunitari.
Requisits d'accés Tota la població empadronada a Montcada i Reixac
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència.
Documentació necessària Per l'entrevista no cal documentació. Documentació necessària segons serveis o prestacions.
Punts de prestació Ebas Casa de la Vila Ebas Kursaal
Criteris d'accés normativa reguladora Els requisits per accedir a aquest servei són els següents a) l'existència de situació de necessitat, d'acord amb els articles 8,9,10 i l'annex 2 del Decret 27/2003, de 21 de gener, d'atenció social primària; b) per a les persones estrangeres, els requisits establerts en la normativa vigent d'estrangeria i d'acollida i integració de les persones immigrades; c) la resta de requisits d'accés establerts en l'ordenament jurídic vigent.
Copagament No hi ha copagament.
2.4 Servei d'atenció domiciliària
Garantia de la prestació Prestació garantida Ajuntament Montcada i Reixac
Descripció Objecte Amb l'objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones usuàries, conjunt organitzat i coordinat d'accions que es realitzen bàsicament en el domicili de la persona dirigides a proporcionar atencions personals, ajuda a la llar i suport social a aquelles famílies o persones amb dificultats de desenvolupament o integració o manca d'autonomia. Es pot complementar amb altres modalitats d'atenció.
Perfil professional Treballador/a Familiar i auxiliar de la llar
Prestació Atenció personal Ajuda a la llar Suport Social i familiar Relació amb l'entorn Les altres funcions establertes per l'ordenament jurídic vigent.
Requisits d'accés Prèvia valoració del professional referent de situació de risc i/o dependència.
Circuit d'accés La sol·licitud del recurs serà prèvia concertació d' entrevista amb el professional referent i posterior valoració de les necessitats.
Documentació necessària La que determini el pla de treball
Punts de prestació Domicili
Copagament No hi ha copagament
2.5 Prestacions econòmiques necessitats bàsiques
Descripció objecte Les prestacions econòmiques tenen la finalitat d'atendre situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques de subsistència.
Prestació Ajuts per a alimentació, lactància i necessitats bàsiques de subsistència. Ajuts per roba i calçat. Ajuts per fer front al pagament de condicions mínimes per garantir allotjament. Ajuts per garantir els subministraments bàsics (aigua, gas, electricitat). Ajuts per fer front a la pèrdua temporal o permanent d'habitatge per ruïna, higiene, catàstrofe o altres causes de força major.
Requisits d'accés Poden ésser beneficiàries les persones majors de 18 anys que es troben en situacions de necessitat puntual, urgent i bàsica de subsistència. - Empadronats a Montcada i Reixac - Es determina un perfil de ciutadans amb accés prioritari en base a la situació de vulnerabilitat o exclusió social o amb fills a càrrec. - El reglament de prestacions econòmiques municipal regula aquest apartat.
Documentació necessària Segons el tipus de prestació, veure reglament
Criteris d'accés normativa reguladora Els requisits per accedir a aquesta prestació econòmica són els següents : Els requisits generals establerts en la Llei 13/2006, del 27 de Juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, i en el reglament de prestacions municipal.
2.6 Optica
Garantia de la prestació Prestació subjecte a disposició pressupostària
Descripció Objecte Facilitar a la persona la possibilitat d'aconseguir una bonificació en el preu de les lents.
Prestació Ajut econòmic en el preu de les ulleres pressupostades.
Requisits d'accés Poden ésser beneficiàries totes les persones amb dèficits visuals que reuneixin els requisits econòmics - socials pertinents (segons reglament econòmic municipal).
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència
Documentació necessària Segons el reglament de prestacions municipal
Protocols i documents de referència Prestacions d'urgència social
Copagament Si
2.7 Farmàcia
Descripció objecte Ajut per prevenir i mantenir la salut de les persones
Prestació Aportació econòmica municipal per fer front a la despesa farmacèutica sota prescripció facultativa.
Requisits d'accés Segons reglament de prestacions municipal Medicació sota prescripció facultativa
Documentació necessària Segons reglament de prestacions municipal Recepta mèdica
Punts de prestació Ebasp Casa de la Vila Ebasp Kursaal
2.8 Tràmit Ajuts d'urgència Habitatge
Garantia de la prestació Prestació vinculada a partida pressupostària de la Agència d'habitatge
Descripció Objecte Prestacions d'urgència especial per al pagament del lloguer Prestacions d'urgència especial per al pagament de quotes d'amortització hipotecària. Ajuts per atendre persones que han perdut habitatge Ajuts per atendre persones aturades de llarga duració.
Prestació Ajuts econòmics en relació a aquestes 4 necessitats segons criteris econòmics de l'Agència d'habitatge.
Requisits d'accés El que determini la seva convocatòria
Circuit d'accés Mitjançant entrevista amb el professional referent qui valorarà la viabilitat de la sol¿licitud i elaborarà l'informe social corresponent.
Documentació necessària Segons convocatòria
Criteris d'accés normativa reguladora Resolució TES/2932/2012 de 21 de desembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de prestacions econòmiques d'urgència.
2.9 Tràmit Renda Mínima (RMI)
Garantia de la prestació Prestació garantida subjecte a requisits legals. Generalitat de Catalunya. (Ocupació i Treball)
Descripció Objecte És un dret subjectiu de caràcter universal envers els ciutadans i les ciutadanes amb greus dificultats econòmiques i socials que reuneixin els requisits per ser-ne beneficiaris. Facilitar a les persones beneficiàries que puguin assolir la plena autonomia personal, familiar, econòmica i social.
Prestació Prestació econòmica.
Requisits d'accés Els requisits per accedir a aquesta prestació econòmica són els següents: a) els requisits establerts per l'article 6 de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció de Catalunya, i en la normativa d'actualització i desenvolupament corresponent; b) la resta de requisits d'accés establerts en l'ordenament jurídic vigent, Decret 384/2011 del 30-8 i Decret 60/2012 de 29 de maig.
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència. Estudi i valoració del cas i posterior tramitació.
Documentació necessària En funció de cada cas
2.10 Càritas Centre Bon dia
Garantia de la prestació No garantida
Descripció Objecte L'objectiu del projecte és oferir a les dones un espai de relació, d'aprenentatge i de socialització per tal de reforçar la seva autoestima i potenciar les seves pròpies capacitats per millorar la seva qualitat de vida.
Prestació Espai d'acollida per dones on es realitzen diferents activitats (classes de castellà, català, cuina, manualitats...).
Requisits d'accés Persones fràgils amb problemes que afavoreixen la seva exclusió social
Circuit d'accés Casos derivats per tècnics de Serveis Socials i de la xarxa sociosanitària (salut mental)
Punt de prestació Centre Cívic la Ribera Carrer Llevant 10 Montcada i Reixac
Copagament No hi ha copagaments
2.11 Caritas Manetes
Descripció Objecte Taller pre-laboral amb l'objectiu de potenciar la integració social, reforçar hàbits labotals i millorar la seva economia.
Prestació És un taller pre-laboral que acull un màxim de 8 dones. S'elaboren diferents articles d'artesania que posteriorment es posaran a la venta a diferents fires. Les participants reben una retribució per la seva feina.
Requisits d'accés Les dones hauran de tenir un nivell de llengua (català o castellà) mínim (entenedor).
Circuit d'accés Mitjançant informe de derivació del tècnic referent de la xarxa sociosantitària (SS.SS./Salut Mental)
Punt de prestació Centre Cívic de la Ribera Carrer Llevant 10 Montcada i Reixac Dimecres i divendres de 9:30 a 12:30
2.12 Beques Menjador
Garantia de la prestació Prestació de pública concurrència Consell Comarcal Vallès Occidental
Descripció objecte Ajut econòmic per a pagar part del servei de menjador.
Prestació L'Administració atorga ajuts individuals de menjador (que cobreixen del tot o parcialment el cost del servei) a l'alumnat que pertany a famílies en situacions socioeconòmiques desafavorides.
Requisits d'accés Famílies amb infants de 3 a 12 anys. De 12 a 16 anys (si el centre educatiu disposa de menjador)
Circuit d'accés Quan s'obre convocatòria (habitualment el mes de maig). Per demanar-les s'han d'adreçar a l'oficina d'atenció al ciutadà (OAC).
Documentació necessària Segons convocatòria anual.
Punts de prestació Oficina d'Atenció al Ciutadà.
Copagaments Sí
2.13 Beques material i sortides
Garantia de la prestació Prestació de pública concurrència Ajuntament de Montcada i Reixac
Descripció objecte El programa d'ajuts escolars vol ser una eina de suport econòmic per tal de contribuir a fer compatible les responsabilitats familiars i les obligacions econòmiques envers el menor, facilitant minimitzar les consequències de les desigualtats socials existents. Són ajuts per a pagar part del material i sortides per l'escola.
Prestació Prestació econòmica per material i sortides.
Requisits d'accés Famílies amb infants de 3 a 16 anys.
Copagaments
2.14 Dapsi
Garantia de la prestació Prestació garantida Conveni amb Dapsi
Descripció objecte Servei que incideix en els trastorns del desenvolupament infantil i les situacions de risc que puguin provocar-los. El servei ofereix un conjunt d'actuacions de caire preventiu, de detecció, diagnòstic i d'intervenció terapèutica, de caràcter interdisciplinari, que s'entén, en un sentit ampli, des del moment de la concepció fins que l'infant compleix els sis anys, abastant, per tant, l'etapa prenatal, perinatal, postnatal i petita infància.
Prestació Servei d'atenció a les famílies amb infants menors de 6 anys per detectar i prevenir i tractar qualsevol desajust en el desenvolupament del seu fill.
Requisits d'accés Infants de 0 a 6 anys amb trastorns en el desenvolupament o amb risc de patir-los.
Circuit d'accés Per derivació del pediatre del CAP, altres metges especialistes, l'EAP o l'Escola bressol. En el cas que sigui la família la que mostri preocupació, poden fer una carta dirigida al CDIAP sol.licitant valoració i/o sol.licitar hora directament al servei.
Documentació necessària En el cas de ser derivat per professionals, un informe de derivació amb el motiu de la consulta.
Punts de prestació Servei d'Atenció Precoç C. Dr. Buxo, 29 08110 - Montcada i Reixac
Criteris d'accés normativa reguladora Decret 261/2003, de 21 d'octubre, pel qual es regulen els serveis d'atenció precoç.
2.15 Programa Famílies monoparentals maternes
Garantia de la prestació No garantida Conveni Aldees Infantils/Ajuntament
Descripció objecte Aquest servei ofereix un habitatge a un nucli familiar format per dones que tenen fills/es al seu càrrec menors d'edat en situació de risc social i/o vulnerabilitat demostrada. L'habitatge esta preparat per 3 famílies. És un recurs de transició cap a una vida autònoma amb acompanyament d'un equip interdisciplinar i amb una temporalitat inicial de 6 mesos renovable a 6 mesos més fins a un màxim de 18 mesos.
Requisits d'accés Famílies monoparentals maternes, derivades per tècnics de Serveis Socials prèvi estudi i valoració.
Documentació necessària Segons protocol Aldees Infantils SOS
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència de Serveis Socials.
2.16 Centre Obert
Garantia de la prestació Prestació garantida
Descripció objecte Servei diürn preventiu, fora de l'horari escolar, per a infants i adolescents en risc d'exclusió social.
Prestació Servei que dona suport, estimula i potència l'estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l'adquisició d'aprenentatges bàsics i l'esbarjo, i compensa les deficiències socioeducatives de les persones ateses.
Requisits d'accés Infants i adolescents de 6 a 18 anys que viuen en el municipi i que requereixen suport assistencial o formatiu, prioritàriament aquells que estan en situació de risc.
Circuit d'accés Als centres oberts s'accedeix a través de la derivació de l' Educador de l'Ebasp que valora la necessitat dins del seu pla de treball.
Perfil Professional Educador social
Punts de prestació Centre obert la Ribera de 6 a 18 anys Centre Civic de la Ribera c. LLevant, 10 Montcada i Reixac. Centre obert Can Sant Joan de 6 a 12 anys Hotel d'Entitats carrer Viver, s/n Montcada i Reixac. Centre obert Font Pudenta 6 a 16 anys
Criteris d'accés normativa reguladora Derivació Serveis Socials o Serveis Especialitzats
2.17 Espai Familiar Mentrestant
Garantia de la prestació Prestació no garantida
Descripció objecte Projecte d'espai Educatiu per a nens i nenes de 4 mesos a 3 anys i les seves famílies. Places : 12
Prestació Treball educatiu per millorar les competències socials i educatives dels pares i mares envers els seus fills, així com afavorir el procés de desenvolupament cognitiu i relacional dels infants
Requisits d'accés Famílies en seguiment en un pla de treball des de Serveis Socials
Circuit d'accés Segons protocol establert
Professionals 2 educadores socials
Punt de prestació Carrer Viver s/n Hotel d'Entitats
Copagament
Aquest bloc inclou serveis adreçats a persones grans i/o dependents per ajudar a millorar la seva qualitat de vida i la del seu cuidador.
3.1 Servei bàsic d'atenció a gent gran i persones amb dependència
Descripció objecte Atenció per part dels professionals de referència que intervenen donant suport a persones majors de 65 anys i a la població amb dependència.
Prestació - Entrevista d'acollida: Informació i orientació als ciutadans que ho necessitin de tot allò que es desprèn per edat i per l'aplicació de la Llei de Dependència - Realització dels Plans d'Atenció Individuals (PIA), a partir de l'obtenció del grau de dependència. - Tràmit i gestió dels diferents recursos d'aquest àmbit Requisits d'accés Persones majors de 65 anys i menors amb dependència reconeguda
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència que es demana a serveis socials.
Protocols i documents de referència Llei de Dependència
3.2 Tràmit de reconeixement del grau de dependència
Garantia de la prestació Prestació garantida. Generalitat de Catalunya. Departament d'Acció Social i Ciutadania
Descripció Objecte La llei 39/2006 de 14 de desembre de 2006 de Promoció de la Autonomia personal y Atención a las personas en situación de dependencia, en vigor l'1 de gener de 2007, regula les condicions bàsiques de promoció de l'autonomia personal i l'atenció a les persones en situació de dependència mitjançant la creació del Sistema para la autonomía y atención a la dependencia (SAAD) en el qual col·laboren i hi participen l'Administració general de l'Estat, les comunitats autònomes i les administracions locals.
Prestació Els graus de dependència es determinen mitjançant l'aplicació del barem acordat pel Consejo Territorial del Sistema para la Autonomia y Atención a la Dependencia aprovat pel Govern mitjançant Reial Decret.
S'estableixen 3 graus de dependència (I,II,III) en relació amb la necessitat d'ajuda que té una persona per realitzar les activitats bàsiques de la vida diària.
Per les persones depenents la llei garantirà i regularà dos tipus d'aportacions: - Cartera de serveis segons les necessitats (sad, teleassistència, centre de dia i atenció residencial - Prestacions econòmiques (per cuidador, per comprar un servei)
Requisits d'accés Tota la població en possible situació de dependència.
Circuit d'accés Prèvia sol-licitud de reconeixement, la valoració la realitzarà un professional acreditat al domicili o al centre on resideix la persona utilitzant el Barem de valoració de la dependència (BVD).
Documentació necessària Sol·licitud específica que inclou informe mèdic actualitzat, full empadronament històric i dni.
Punts de prestació Ebas Casa de la Vila Ebas Kursaal.
Copagaments No hi ha copagaments.
3.3 Programa individual d'atenció (PIA)
Descripció Objecte Pla de treball en relació al grau de dependència.
Prestació - Informació i orientació als ciutadans que ho necessitin de tot allò que es desprèn de l'aplicació de la Llei. - Realització dels Plans d'Atenció Individuals (PIA), a partir de l'obtenció del grau de dependència. - Aplicació i posta en marxa dels recursos d'atenció domiciliària o residencials que es necessitin. El catàleg de Serveis del Sistema és el següent: (Article 15) - Serveis de prevenció de les situacions de dependència i de promoció de l'autonomia personal. - Servei de Teleassistència. - Servei d'ajuda a domicili. (Atenció de les necessitats de la llar, Cura personal) - Servei de Centre de Dia. - Centre de Dia per a majors de 65 anys. - Centre de Dia per a menors de 65 anys. - Centre de Dia d'atenció especialitzada. - Residència per a persones grans en situació de dependència. - Centre d'atenció a persones en situació de dependència segons els tipus de discapacitat. Les prestacions econòmiques:
1) Prestació econòmica vinculada al servei (Article 17). a. Prestació econòmica per a la cura en l'entorn familiar i ajuda a cuidadors no. 2) Prestació econòmica d'assistència personal (Article 19)
Requisits d'accés Persones valorades amb un grau de dependència
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència de dependència que es realitzará a despatx o a domicili.
Punt de prestació EBAS KURSAAL EBAS CASA DE LA VILA
Criteris d'accés Els requisits per accedir a aquest servei són els següents: a) l'existència de situació de necessitat, d'acord amb els articles 8, 9 i 10 i l'Annex 2 del Decret 27/2003, de 21 de gener, d'atenció social primària; b) per a les persones estrangeres, els requisits establerts en la normativa vigent d'estrangeria i d'acollida i integració de les persones immigrades; c) la resta de requisits d'accés establerts en l'ordenament jurídic vigent.
Copagaments En funció del recurs 3.4 Servei d'atenció domiciliària (ajudes tècniques) Garantia de la prestació Prestació garantida
Descripció objecte Les ajudes tècniques afavoreixen l'autonomia de la persona i complementen els serveis d'ajut a la llar.
Prestació Material ortopèdic variat que s'adapata a les necessitats de cada cas. - Cadires de rodes - Llits ariticulats - Baranes - Caminadors - Taburets i cadires de bany - Etc.
Requisits d'accés Persones en situació de dependència estable o transitòria
Circuit d'accés Prèvia valoració tècnica del professional referent
Copagament En concepte de préstec 3.5 Servei de teleassistència
Descripció objecte Constitueix una modalitat del servei d'atenció domiciliària el qual, amb la tecnologia adequada, ofereix als usuaris una atenció permanent i a distància, assegurant una resposta ràpida a les eventualitats que els puguin sobrevenir.
Prestació Connexió mitjançant la línia telefònica les 24 h del dia amb una central receptora que dóna resposta immediata a quasevol situació d'urgència.
Requisits d'accés Persones en situació de dependència i/o risc social
Circuit d'accés La sol·licitud ha de presentar-se a Serveis Socials on la treballadora social valora i tramita el recurs.
Documentació necessària Sol.licitud específica
Copagament Taxa vigent (en funció dels criteris econòmics de la Diputació de Barcelona) 3.6 Transport adaptat
Descripció objecte Servei de suport per per persones depenents
Prestació Sistema de transport adaptat al grau de necessitat de les persones usuàries per tal de possibilitar el seu trasllat al servei especialitzat de referència.
Requisits d'accés Persones depenents que necessiten un mitjà de transport diari per assistir a una activitat reglada.
Circuit d'accés La sol.licitud del recurs es fará a través del professional referent que valorará la viabilitat.
Documentació necessària La que determini cada convocatòria
Copagament No
3.7. Servei d 'atenció domiciliària Garantia de la prestació Prestació garantida Ajuntament Montcada i Reixac
Copagament No 3.8 Grups d'ajuda mutua
Garantia de la prestació Prestació subjecta a disponibilitat pressupostària de la Diputació i Ajuntament de Montcada i Reixac
Descripció objecte Servei de formació i suport que es realitza en el marc de l'atenció primària sociosanitària amb l'objectiu d'oferir als familiars que tenen cura de persones grans, un programa de formació i un espai per compartir coneixements sobre la cura i possibilitar la expressió i suport emocional sobre la experiència de viure i tenir cura a un persona gran.
Prestació Programa educatiu impartit per professionals (infermeres, metges, psicòlegs, treballadores socials...). A les sessions es treballen de forma participativa aspectes clau com: entendre les malalties i els tractaments, la cura física (alimentació, mobilització, higiene...), tenir cura de les pròpies necessitats i emocions, aspectes legals i recursos socials disponibles.
Requisits d'accés Ser cuidadors i/o familiars que tenen cura de persones amb dependència.
Circuit d'accés Derivació que fa la treballadora social de Gent Gran i dependència.
Punts de prestació Instal·lacions municipals
Copagaments No hi ha copagament. 3.9 Estades temporals (RESPIR) Garantia de la prestació Prestació subjecta a disponibilitat de plaça Diputació de Barcelona
Descripció Objecte Es un programa des suport adreçat a les famílies que tenen familiars majors de 65 anys i persones amb dependència. Té com a finalitat millorar la qualitat de vida dels cuidadors, proporcionant-los un temps de descans i donar resposta a determinades situacions familiars imprevistes.
Prestació Estades residencials temporals de convivència.
Requisits d'accés - Majors de 65 anys. - Persones amb discapacitat.
Circuit d'accés Derivació des de Serveis Socials.
Punts de prestació Recinte Mundet (Pavelló Nord) Passeig Vall d'Hebron, 171 08035 - Barcelona Tel. 93 402 25 86 Fax. 93 402 29 34
3.10 Prestacions econòmiques de la Generalitat
Garantia de la prestació Prestació garantida subjecta a requisits d'accés ICASS. Generalitat de Catalunya
Descripció objecte Prestacions econòmiques de dret subjectiu i de concurrència de l'ICASS.
Prestació Pensió no contributiva per jubilació. Pensió no contributiva per invalidesa. PUA. Programa d'ajuts d'atenció social a les persones amb discapacitat. Prestació complementària per a pensionistes de la modalitat no contributiva, per invalidesa o jubilació.
Requisits d'accés Els que determinin cada prestació (Generalitat de Catalunya).
Circuit d'accés Presentar les sol·licituds degudament complimentades a les oficines corresponents
Criteris d'accés normativa reguladora Convocatòria anual.
3.11 Programa d'Arranjament d'Habitatges per a les persones grans de la demarcació de Barcelona
Garantia de la prestació No garantida El programa és fruit de la cooperació interinstitucional i està liderat des del món local
Descripció objecte El Programa d'Arranjament d'Habitatges per a les persones grans neix amb l'objectiu de millorar les condicions d'accessibilitat, seguretat, higiene i habitabilitat mínimes de les persones grans així com també les de les persones amb qui conviuen. Prestació Es tracta de petites reformes bàsiques en els habitatges que incrementen l'autonomia i la qualitat de vida de les persones beneficiàries en els seus domicilis. Les intervencions estan supervisades per una direcció facultativa a qui les tècniques dels serveis socials municipals poden adreçar totes aquelles consultes referents a les intervencions en el municipi.
Requisits d'accés Tota la població de majors de 65 anys empadronada a Montcada i Reixac
Circuit d'accés Mitjançant hora d'entrevista amb el professional de referència Documentació necessària Per l'entrevista no cal documentació
Aquest bloc inclou serveis i prestacions per cobrir les necessitats bàsiques més immediates. L'objectiu és prevenir i alleugerir l'impacte de la pobresa i l'exclusió social.
4.1 Menjador Social l'Alzina
Descripció objecte Servei de menjador gratuït per persones en situació de pobresa o exclusió social. L'objectiu és garantir una alimentació saludable i un espai per la relació.
Prestació Menú diari
Requisits d'accés Prèvia derivació del professional referent del cas
Circuit d'accés Mitjançant l'informe de derivació de SS.SS. un tècnic de Creu Roja gestionarà la incorporació.
Titularitat Ajuntament de Montcada, Gestió Creu Roja
Punt de prestació Centre Cívic L'Alzina de 12.30 a 13.30h de dilluns a dissabte Carrer Núria, 73. Santa Maria (Montcada i Reixac)
4.2 Menjador Social el Caliu
Prestació Menú 2 cops a la setmana, dilluns i dijous, es fa entrega també d'un picnic berenar- sopar
Circuit d'accés Mitjançant l'informe de derivació de SS.SS. .
Titularitat Privada
Punt de prestació Carrer Bogatell, 8. Montcada i Reixac
4.3 Cistell Solidari Aldees Infantils SOS
Descripció objecte Donar suport a les famílies en situació de risc greu i amb fills menors a càrrec per poder afavorir una alimentació saludable.
Prestació Aliments frescos (carn, peix i verdures) que subministren botigues del municipi que col·laboren amb la campanya. Les persones compraran amb uns tiquets que retiraran periòdicament.
Requisits d'accés Segons protocol econòmic establert
Circuit d'accés Mitjançant informe de derivació des de Serveis Socials
Punts de prestació Aldees Infantils carrer Ferrer i Guardia, 1. Montcada i Reixac
Copagament No 4.4 CARITAS Rebost (bossa aliments)
Garantia de la prestació Garantida
Descripció Objecte Suport alimentari bàsic per famílies o persones que es trobin en situació de necessitat i tinguin dificultats per a cobrir les necessitats alimentàries més bàsiques
Prestació Quinzenal, les bosses d'aliments inclouen alimentació seca (arròs, pasta, tomàquet, oli, farina, sucre i conserva de peix)
Requisits d'accés Persones empadronades al municipi
Circuit d'accés Si és un cas conegut per SS.SS. mitjançant informe de derivació o directament la Treballadora Social de Càritas
Punt de prestació Dilluns de 10 a 12 al carrer de les Malves, s/n. Montcada i Reixac
4.5 Kits de suport social de la Creu Roja
Descripció Objecte Prestació econòmica d'urgència social per alimentació i productes d'higiene
Prestació Kit bàsic nadó Kit higiènic nadó Kit Alimentació nadó Kit Alimentació Familiar Kit Bolquers Kit neteja de la llar Kit Higiene home Kit higiene dona
Requisits d'accés Persones empadronades a Montcada i Reixac derivades per Serveis Socials
4.6 Targeta Alimentació Creu Roja
Aquest bloc inclou diferents accions adreçades a millorar la nostra tasca i la nostra relació amb l'entorn.
Garantia de la prestació Prestació no garantida Conveni entre Diputació de Barcelona, Fundació Secretariat Gitano, Ajuntament de Montcada
Descripció objecte Reduir les barreres que obstaculitzen l'accés i la permanència de les persones d'ètnia gitana del municipi al mercat de treball competitiu/ordinari, a través d'accions que afavoreixin la inserció laboral.
Prestació 1. Servei d'orientació laboral (itineraris individualitzats) 2. Formació 3. Prospecció d'empreses
Requisits d'accés Tota la població d'ètnia gitana empadronada a Montcada i Reixac
Documentació necessària Per l'entrevista no cal documentació
Punt de prestació Edifici Kursaal - 1a planta Carrer Masia, 37. Montcada i Reixac
Aquest apartat inclou aquells serveis que donen suport als Serveis Socials.
Descripció objecte Intervenció davant d'una situació d'emergència com a conseqüència de :
- Incendi, inundació, explosió, desallotjament preventiu, esfondrament,etc. - Mort accidental o violenta - Agressió a una dona amb intenció de matar-la - Gest autolesiu - Climatologia adversa com baixada de temparatures o nevades - Situacions d'emergència massiva
Suport fora horari dels SS.SS. davant de situacions de:
- Abandonament - Pèrdua sobtada d'autonomia - Desaparició del cuidador - Maltractes i violència de gènere
Perfil Professional Psicòlegs, treballadors socials, tècnics i comandament
Prestació Atenció i suport personalitzats i gestió de recursos d'urgència.
Circuit d'accés L'activació del protocol s'activarà a través dels professionals autoritzats mitjançant trucada al telèfon d'emergències.