Vuit comunitats de propietaris de La Ribera ja han decidit rehabilitar els seus edificis gràcies a la Llei de barris

Dilluns, 31 de març de 2008
El Punt d'informació sobre les intervencions als edificis, ubicat a l'Oficina Gestora del Pla Integral de La Ribera (C. Llevant, 10), atén tota mena de consultes sobre la rehabilitació dels elements comuns en els blocs d'habitatges, així com la instal·lació d'ascensor, i gestiona la sol·licitud de les ajudes que atorguen les administracions.

Després de dos primers mesos que el principal treball va ser donar a conèixer el nou servei -fruit d'un conveni amb la Cambra de la Propietat de Sabadell i Comarca-, des de gener les consultes van en augment.

El camí que culminarà amb la rehabilitació i/o instal·lació d'ascensor comença amb la sol·licitud per part del representant de la comunitat de propietaris d'una reunió amb l'arquitecta de l'Oficina Gestora.

L'oficina disposa de les prediagnosis de tots els blocs de La Ribera, elaborades pel Laboratori d'Edificació de l'Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona (EPSEB), i que compleixen la funció de Test de l'Edifici (TEDI), document imprescindible per sol·licitar subvencions públiques. Contempla les deficiències detectades i una valoració aproximada del cost de les obres necessàries.

Amb aquesta informació en el seu poder, el/la president/a de la comunitat realitza un primer sondeig entre els seus veïns i, si hi ha interès en l'actuació, torna a l'Oficina Gestora per preparar la convocatòria d'una reunió de propietaris.

La reunió pot tenir lloc al Centre Cívic La Ribera, amb el suport (si els veïns estan d'acord) del personal tècnic de l'Oficina Gestora. Si la majoria dels propietaris decideix intervenir en el seu edifici, la comunitat delega a l'Ajuntament la redacció del projecte tècnic, que, a més, s'encarrega de la recerca de tres empreses qualificades per a l'execució de les obres. En qualsevol cas, cada comunitat pot buscar altres alternatives, ja que l'actuació és una iniciativa pròpia.

Una vegada rebuts els pressupostos, es convoca una segona reunió, en què la comunitat escull l'empresa que executarà les obres i es compromet a realitzar el pagament del 30% del cost total. Amb l'aprovació del pressupost, l'Oficina Gestora fa la tramitació de les ajudes públiques, que cobreixen el 70% restant.

També és aquest el moment perquè els particulars puguin tramitar les ajudes complementàries que atorga l'Ajuntament a aquelles persones que no puguin fer front a la quantitat que, per coeficient, els correspongui pagar (que en cap cas superarà el 30% del cost total de les obres).

A més, per fer el pagament de la quota corresponent, els veïns de La Ribera tindran la possibilitat d'accedir als crèdits tous que l'Ajuntament ha negociat amb La Caixa.

En els casos que existeixin problemes de morositat, l'advocat de l'Oficina Gestora ofereix a la Comunitat de propietaris assessorament sobre els tràmits legals a realitzar, de manera que no suposin un problema per portar a terme la intervenció.

De les deu comunitats que han iniciat el procés, només dos han rebutjat continuar endavant, però això no suposa descartar definitivament l'actuació si posteriorment els propietaris canvien d'opinió.

De les altres vuit, cinc han decidit rehabilitar elements comuns i instal·lar ascensor, mentre que les altres tres únicament faran la rehabilitació (dues d'elles ja tenen ascensor). Les dues primeres obres està previst que comencin properament, als blocs ubicats a plaça de la Ribera 9 i carrer de les Aigües 23.

El primer compta amb 26 habitatges i cinc locals. La intervenció suposarà una rehabilitació integral de l'edifici, amb un cost de 411.294 euros, dels quals els propietaris només n'hauran d'assumir 123.388.

El bloc del carrer de les Aigües 23 té 22 habitatges i dos locals. La intervenció inclou tant la rehabilitació dels elements comuns com la instal·lació d'ascensor, amb un cost de 353.923 euros, dels quals els propietaris n'assumiran 106.177.
Darrera actualització: 1.06.2018 | 13:30