Signat l'acord històric per fer soterrada la línia de tren Barcelona - Portbou al seu pas per Montcada i Reixac

Dimarts, 20 de novembre de 2007
L'acte va tenir lloc en una Sala Institucional de la Casa de la Vila plena a vessar de montcadencs i montcadenques conscients de la transcendència de la jornada. Els signataris van coincidir a qualificar-la de "dia històric" per a Montcada i Reixac i van mostrar la satisfacció d'haver tancat un acord fruit d'una negociació llarga i complicada.

El document, que s'ha consensuat amb la Plataforma ciutadana Tracte just, soterrament total i amb tots els grups municipals, estableix que el Ministeri de Foment, mitjançant l'ADIF i la Direcció General de Ferrocarrils, redactarà i tramitarà el projecte de soterrament de la línia convencional Barcelona - Portbou en el tram comprès entre el límit de Montcada i Reixac amb Vallbona fins a la ribera nord del riu Ripoll. L'ADIF va contractar l'assistència tècnica per a la redacció del projecte, que inclou la definició d'una nova estació de rodalies al municipi, el 25 de setembre passat.

L'alcalde, César Arrizabalaga, va voler reconèixer "el treball i implicació de tot el municipi: entitats, veïns i veïnes, partits polítics, i especialment la plataforma Tracte just, soterrament total. L'esforç conjunt de tothom ha estat la clau perquè des de fora de Montcada i Reixac hagin comprès la importància vital d'aquesta actuació per a la ciutat". L'edil va tenir també paraules d'agraïment per al secretari d'Estat d'Infraestructures i Planificació, Víctor Morlán, qui "s'ha mostrat predisposat en tot moment a trobar una solució satisfactòria per a un projecte que havia quedat encallat".

"Amb la signatura d'avui fem un pas decisiu, però encara resta un camí llarg per concloure el procés. Tots estem impacients per veure el resultat final, i puc assegurar que des de l'Ajuntament, amb el suport de la ciutadania, continuarem treballant intensament per fer el seguiment del projecte", va assenyalar.

El conseller Joaquim Nadal va destacar que la signatura de l'acord significa el "compromís de les administracions amb la ciutadania", per tal de "saldar un deute històric amb Montcada i Reixac". Per la seva banda, Víctor Morlán va fer èmfasi en que el resultat "és fruit de la voluntat de les tres administracions per portar a terme una actuació necessària però molt complexa tècnicament".

L'acord especifica que la licitació i execució de les obres de soterrament es produirà, de forma coordinada amb les de la Línia d'Alta Velocitat (LAV), un cop finalitzi la redacció del projecte constructiu i es faci la seva aprovació. Morlán no va voler arriscar-se a establir un calendari, però es va comprometre a que "tan bon punt s'aprovi el projecte i l'estudi d'impacte ambiental, que depèn del Ministeri de Medi Ambient, començaran les obres de soterrament".

Les de la LAV es desenvoluparan en primer lloc, amb caràcter prioritari, d'acord amb el traçat aprovat l'agost del 2000, i de conformitat amb el projecte contractat per l'ADIF el febrer d'enguany. L'actuació contempla la construcció d'un túnel de 3.709 metres de longitud al seu pas per la zona urbana de Montcada i Reixac.

Mitjançant l'acord signat, les administracions es comprometen també a desmantellar i desafectar de l'ús ferroviari els terrenys per on discorre actualment la línia Barcelona - Portbou, que passaran a titularitat municipal per a la seva qualificació com a zona verda pública.

Precisament, l'acte va concloure amb una visita a l'exposició de les onze propostes presentades al concurs convocat per l'Ajuntament per tal de definir l'actuació urbanística posterior al soterrament, en els terrenys que alliberaran les vies.
Darrera actualització: 31.05.2018 | 13:52