Prop de 1.500 persones s'han beneficiat de la teleassistència des de la seva posada en marxa a Montcada i Reixac al 2005

Dimarts, 21 de març de 2017

El servei local de teleassistència (SLT) -coordinat per Serveis Socials i gestionat actualment per l'empresa Televida, a instàncies de la Diputació de Barcelona- ha donat una major seguretat en l'envelliment i més qualitat de vida a un total de 1.429 persones de Montcada i Reixac des de la seva posada en marxa, al 2005. El servei aporta una major autonomia funcional a persones en situació de vulnerabilitat, especialment a la gent gran, i els proporciona tranquil·litat, tant a elles mateixes com al seu entorn familiar. Durant el 2016, un total de 749 persones es van beneficiar de l'SLT. Amb aquest volum d'ús, la ràtio de cobertura de població més gran de 65 anys és del 12,64%. Analitzant la dècada que l'SLT porta en funcionament a la ciutat, des dels seus inicis fins al 2009, hi ha hagut un increment al voltant dels 200 usuaris per any, mentre que del 2009 al 2016 la xifra s'ha mantingut entre els 650 i 700. Des del 2012, la teleassistència és un servei de copagament i es paga en funció de la renda familiar, tot i que les persones en situacions més vulnerables no han d'assumir cap cost. Durant el 2016, en funció dels trimestres, han pagat entre el 61% i el 51% del total de persones ateses.

'Any rere any estem millorant les condicions perquè tothom que ho necessiti pugui rebre teleassistència, perquè és molt necessària per donar una millor atenció a les persones dependents; l'any passat vam ampliar el llindar econòmic per tal que més gent pogués gaudir del servei de forma gratuïta i hem rebaixat el preu que han d'assumir les persones que han de fer copagament; la nostra voluntat és reduir el màxim possible la despesa de la teleassistència', ha manifestat la regidora de Serveis Socials i Polítiques d'Inclusió, Mar Sempere. El 98,7% de les persones usuàries al 2016 són persones més grans de 65 anys (736) i les 13 restants (1,7%) són persones en la franja de 18 a 64 anys, per diferent tipus de discapacitat. El 78,9% de les persones usuàries (591) són dones, mentre que la xifra d'homes és notablement inferior, 158 (21,1%). Més de la meitat del total d'usuaris (57,4%; 430) són persones que viuen soles; el 33,9% conviu amb una persona més (254) i un 8,7% (65) correspon a persones d'un nucli familiar de més membres.

Durant el 2016, l'SLT ha gestionat 42.305 trucades, 860 emergències i ha efectuat 1.224 visites domiciliàries. El sistema bàsic de teleassistència consisteix a què la persona usuària porti un penjoll amb un botó, que en accionar-lo activa una alarma i, immediatament, l'usuari rep una trucada de telèfon des de la central d'atenció, on s'atendrà la urgència d'immediat i, en cas que sigui necessari, es posarà a disposició de l'usuari/a els serves sanitaris. Però per a les persones més vulnerables, l'SLT instal·la d'altres dispositius que permeten detectar situacions de risc o d'emergències. També disposa de tecnologia adaptada per a aquelles persones amb necessitats funcionals especials, el que es coneix com a dispositiu Carechat, que permet que persones amb discapacitat auditiva o dificultats de parla puguin gaudir-ne de les prestacions. Al 2016, a Montcada i Reixac hi havia 28 persones amb detectors de foc/fum, 22 amb dispositius de fuites de gas, 17 que detecten la mobilitat o passivitat de les persones usuàries, 7 per a caigudes, 2 UCR per a persones amb mobilitat afectada i dificultats motrius i 1 Carechat.

Darrera actualització: 6.06.2018 | 11:07