Amb el cofinançament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Ajuntament té previst eixamplar el tram de 180 metres que transcorren davant la finca pública del parc del Coll de Montcada. L’actuació, prevista per a l’últim trimestre de l’any, també inclou un carril bici de 195 m. a l’interior del parc, així com la construcció d’una àrea de descans, un mirador i un accés amb escales a la zona verda.
Amb l’objectiu de continuar transformant l’antiga carretera N-150 en una via pacificada i vertebradora de diferents barris, polígons industrials i de connexió entre municipis, l’Ajuntament té la intenció de continuar ampliant la vorera i els metres de carril bicicleta que permetin estar més a prop de la connexió dels dos trams que es van construir entre els anys 2019 i 2020. El nou projecte, que es va aprovar inicialment el passat 7 de juny per la Junta de Govern Local, consistirà en eixamplar els 180 metres de la vorera que transcorren davant la finca pública del parc del Coll de Montcada per donar espai suficient als vianants i crear un carril per a bicicletes. A causa de la forta inclinació de gran part d’aquest tram, s’haurà d’executar sobre un talús creat amb terres de reblert i per tant caldrà una fonamentació i estructura volant per assegurar l’estabilitat de l’actuació. El projecte també pretén oferir una connexió per a bicicletes seguint la traça del sender GR92 al seu pas pel polígon industrial del Coll de Montcada, desviant el seu pas per dins el parc en comptes de l’actual recorregut per la vorera del polígon, creant uns 195 metres de carril bici i una major connexió amb el parc.
Al mateix temps, aquesta actuació també inclou la construcció d’una petita àrea de descans a la confluència del carril bici de l’antiga carretera amb el carril bici del parc; una plataforma-mirador a tocar de la bassa de Verdaguer i un accés amb escales entre aquest mirador i la cota inferior del parc del Coll de Montcada. En total, es crearan 375 metres nous de carril bicicleta amb doble sentit de circulació. Els 70 metres restants que quedaran per fer tota la connexió –actualment ja s’han fet 2.190 m. – són davant una finca particular que executarà la vorera, el carril bici i els serveis necessaris quan vulgui edificar el sostre previst que té aquesta parcel·la. Actualment, el consistori està en converses amb el propietari perquè pugui executar aquesta obra el més aviat possible. “Amb aquesta intervenció avancem en la construcció de l’anella cívica que ha de donar la volta al Turó per relligar els barris i que permetrà anar caminant o amb bicicleta des de Can Sant Joan fins a Terra Nostra de forma segura”, ha dit el president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez.
Segons les previsions dels responsables del Servei de Projectes i Obres, aquesta actuació, que ara mateix està en fase d’exposició pública, es podria iniciar durant l’últim trimestre de l’any i el termini d’execució serà de 4 mesos. El pressupost total serà de 299.998 euros (IVA inclòs) que es finançarà, al 50%, entre l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Durant el temps que durin les obres, es construirà una vorera provisional a l’altre costat de la calçada.
Trams construïts. Durant el 2019, l’Ajuntament va promoure la creació de 1.440 metres lineals de carril bicicleta nous, dels quals 1.146m són amb 1 carril per a cada sentit de circulació i 294m són en carril compartit pels 2 sentits. Al mateix temps, també va crear una vorera per a vianants des de la rotonda de la C-17 fins al barri de Terra Nostra, al llarg de l’antiga carretera N-150. Durant el 2019 i 2020, l’Àrea Metropolitana de Barcelona va crear unes noves voreres i carri bicicleta amb una longitud d’uns 750m, al llarg del barri de Terra Nostra, també a l’antiga carretera N-150.