L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) va atendre l'any passat un total de 1.441 usuaris, cosa que suposa un 18,7% més que l'any anterior. D'aquests, 248 van iniciar algun trà mit de reclamació, sobretot relacionat amb els serveis de subministrament bà sic, com la telefonia (98, 17 menys que el 2015) o les companyies elèctriques (50, 23 més). La gran majoria de les atencions es van fer de forma presencial (1.239).
Entre les dades recollides destaca l'augment de les consultes relacionades amb el transport i un repunt de les que tenen a veure amb les entitats bancà ries. La causa és el nou decret sobre les clà usules terra. AixÃ, les consultes van passar de 31 a 72, que van generar vuit reclamacions (l'any anterior no n'hi va haver cap).
Precisament, la Xarxa Local de Consum de la Diputació de Barcelona, a què està adherida l'OMIC de Montcada i Reixac, ha orientat l'activitat del Dia Mundial del Consumidor, que se celebra aquest dimecres, 15 de març, a difondre les mesures consensuades per donar suport a les persones afectades per les clà usules terra.
L'OMIC posarà una carpa informativa al mercat setmanal dels dimecres de Montcada Centre per donar a conèixer els serveis que ofereix. També relacionat amb el Dia del Consumidor, aquest diumenge, 19 de març, l'Espai Cultural Kursaal (C. Masia, 39) acollirà la representació de ¿La botigueta', a cà rrec de la Companyia Tanaka Teatre. És un espectacle familiar de teatre i titelles en què el públic participa i decideix com fer una compra responsable.
Defensa dels drets del consumidor
De les 248 reclamacions que l'OMIC va gestionar l'any passat, cent les ha resolt satisfactòriament, 53 es troben en trà mit de resolució, 28 han estat traslladades a altres organismes, 43 s'han tancat sense resoldre i en 23 casos els usuaris han desistit. En total, la intermediació de l'oficina municipal ha permès rescabalar 17.324,07 euros als consumidors montcadencs.
L'OMIC funciona des de 1995. S'ubica a l'edifici de l'Ajuntament (Av. de la Unitat, 6), en un despatx de l'Oficina d'Atenció a la Ciutadania (OAC) que garanteix la confidencialitat. Tots els trà mits que ofereix són gratuïts.
Hi treballen tres tècniques en consum, dues de les quals són advocades i presten assessorament jurÃdic en els casos que sigui necessari.
Entre els seus objectius hi ha: informar a les persones dels seus drets com a consumidores, mitjançant consultes telefòniques, telemà tiques i personals; tramitar reclamacions amb motiu de possibles vulneracions dels drets com a consumidors; difondre i informar sobre consum a la ciutadania i a col¿lectius especialment vulnerables; i formar en matèria de consum. L'OMIC és oberta a qualsevol persona, comerç o empresa del municipi tots els dies laborables, els dimarts de 10 a 13 i de 15 a 19 hores, i la resta, de 9 a 14 hores.