L’Omic de Montcada i Reixac dona consells per evitar el 'phising', la suplantació d’identitat a Internet

Dijous, 30 de setembre de 2021

Les xarxes de ciberdelinqüència es fan passar per una empresa amb la que tenim un compte obert i demanen dades personals i/o bancàries.

L’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (Omic) de Montcada i Reixac alerta sobre el phising, una estafa que es fa a Internet per mitjà de la suplantació d’identitat i sobre la qual el servei està rebent moltes consultes darrerament. Aquesta estafa consisteix a que algú es fa passar per una empresa on tenim obert algun compte. Les xarxes de la denominada ciberdelinqüència demanen les dades personals mitjançant un correu electrònic (majoritàriament), SMS o per telèfon i quan les han aconseguit, les utilitzen per sostraure diners dels comptes bancaris.

En cap cas hem de facilitar cap dada ni entrar en enllaços que no considerem segurs i molt menys si es tracta de dades bancàries o claus personals. Per detectar que som víctimes de phising es pot tenir en compte els següents aspectes:

  • Com a premissa. són urgents: ens creen una alarma, ja sigui perquè necessiten ràpidament les  nostres dades per verificar alguna cosa o perquè hem guanyat un premi, però sempre ens  diuen que tenim un termini molt curt per facilitar les dades de manera immediata i sense donar temps a plantejar-se  on van a parar.
  • Solen tenir una redacció o expressió incorrectes, pel fet que són traduccions literals d’altres idiomes, i també tenen una mala resolució de les imatges que es poden trobar al cos del missatge o adjuntes: no es veuen nítides o estan pixelades.
  • L’adreça o número de qui procedeix no és l’oficial de l’empresa que se suplanta i els enllaços  que es puguin incloure tampoc són pàgines webs oficials, tot i que l’aspecte pot ser idèntic.
  • Són missatges no sol·licitats, és a dir, no ens els esperem, ja que el nostre tipus de comunicació amb l’empresa suplantada no és així i tampoc hem demanat que ho sigui.
  • Hem de mantenir un paper actiu protegint-nos davant les amenaces i comprovant la informació esmentada, però sobretot ens hem de malfiar de tots aquests tipus de missatges, qüestionant-nos d’on venen i on van a parar les nostres dades.
  • Tant si hem caigut en una d’aquestes estafes o l’hem detectada a temps, cal que la denunciem i si és necessari reclamem els diners sostrets.
  • Facilitar les nostres dades és una acció que s’ha de fer amb calma però no relaxadament, ja que ens hem de prendre el nostre temps per comprovar tot el que hem comentat.  

Les xarxes de ciberdelinqüència, en suplantar la identitat de la nostra entitat financera o identitats d’empreses de serveis, fan que confiem en els correus electrònics que rebem i els obrim. D’aquesta manera aconsegueixen que entrem en un enllaç maliciós que infecta l’equip, generalment obrint una pàgina falsa que imita la dels nostres bancs o empreses de serveis i així obtenen de manera fraudulenta les dades personals i claus d'accés a la banca digital.

L’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores de Montcada i Reixac està ubicada a l’edifici de l’Ajuntament. Per a qualsevol consulta, es pot trucar al 678 031 766 o bé enviar un correu electrònic a omic@montcada.org.

Darrera actualització: 30.09.2021 | 18:54