Els principals objectius del treball seran: elaborar propostes i definir criteris per assolir un canvi en la configuració urbana de Montcada i Reixac; dissenyar els instruments de planificació necessaris per aprofitar al mà xim les sinèrgies dels diferents projectes urbanÃstics i de millora de les xarxes de transport que s'estan desenvolupant al municipi; i configurar un marc de referència i de suport tècnic en l'elaboració dels diferents plans urbanÃstics que s'estan desenvolupant en l'à rea d'estudi.
Els resultats d'aquests treballs es portaran a debatre al grup de treball que s'ha de crear durant els primers mesos de l'any amb membres de la Secretaria d'Estat de Planificació i Infraestructures, de la Generalitat de Catalunya i de l'Ajuntament, en el marc dels acords als quals es va arribar a la reunió del proppassat mes d'octubre a la Delegació del Govern a Barcelona. A la reunió es va acordar la divisió del projecte bà sic del soterrament de la lÃnia de Portbou en cinc projectes constructius i l'inici del primer tram amb tuneladora a Montcada i Reixac durant el 2012. La setmana passada, l'alcaldessa, MarÃa Elena Pérez, va demanar oficialment per carta al secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures del Ministeri de Foment, VÃctor Morlán, la constitució del grup de treball de les tres administracions per al seguiment dels projectes constructius del soterrament.
Aquest grup de treball en breu ha de realitzar un seguiment exhaustiu del procediment d'aprovació i licitació dels projectes constructius que ja ha començat a redactar l'ADIF i començarà a elaborar els documents urbanÃstics necessaris per donar compliment a les clà usules del conveni signat el novembre de 2007 per l'Ajuntament, la Generalitat i el govern estatal, pel que fa al canvi de qualificació urbanÃstica necessari per a la transformació en zona verda pública del corredor alliberat pel soterrament i de la ubicació dels aprofitaments urbanÃstics resultants de l'operació.
Per a la redacció del treball encarregat a l'Oficina Tècnica del Besòs es farà una anà lisi i diagnosi de la situació urbana actual i futura per obtenir criteris per a l'ordenació, tenint en compte les propostes guanyadores del concurs d'idees per al soterrament que l'Ajuntament va dur a terme durant el 2007. A continuació, es redactaran els criteris i objectius per a la proposta de nova ordenació urbana; es concretarà la proposta d'ordenació; i, per últim, es definirà el pla d'etapes i objectius a assolir per desenvolupar-la.
Es crearà una comissió tècnica de seguiment del treball integrada per tècnics redactors de l'Oficina Tècnica del Besòs i Barcelona Regional (que va col·laborar amb l'Ajuntament en l'elaboració d'estudis previs per definir la nova estructura ferrovià ria a la ciutat, aixà com amb la redacció d'al·legacions als estudis informatius dels projectes de soterrament previstos) i tècnics municipals d'Urbanisme i Ordenació Territorial.
El resultat de l'estudi serà un dossier de criteris i objectius de la nova proposta d'ordenació urbana, que esdevindrà el document de referència per iniciar el procés de reflexió, participació ciutadana i definició de les diferents figures de planejament que caldrà redactar per assolir els objectius plantejats.
En relació amb el soterrament de la lÃnia de Portbou, aquesta setmana l'Ajuntament ha estat informat per part de l'ADIF que l'empresa encarregada de la redacció dels projectes constructius està realitzant una sèrie de sondejos al carrer Carril de Can Sant Joan. L'alcaldessa afirma que "aquest fet demostra que el Ministeri està complint amb els compromisos acordats el passat mes d'octubre de redactar i aprovar els projectes el 2011 i poder començar el soterrament durant el 2012".