Els ajuntaments de L'Hospitalet, Montcada i Reixac i Sant Feliu de Llobregat han elaborat un manifest conjunt en el qual reclamen al Ministeri de Foment i a Adif que prioritzin l'execució d'aquelles actuacions ja previstes en el Pla de Rodalies 2009 que afecten els tres municipis i que 'el Govern central ha oblidat en un calaix, sense dotació econòmica ni calendari per dur-les a terme'.
AixÃ, el text exigeix al govern de l'Estat un calendari per escrit dels treballs que mostri el compromÃs ferm de dur a terme les obres tants anys reivindicades i demana 'a totes les candidatures que es presenten a Catalunya a les properes eleccions generals del 26 de juny que incloguin el compromÃs prioritari de l'execució del Pla de Rodalies de Barcelona en els seus programes electorals'.
Amb l'objectiu de centralitzar les adhesions al manifest aixà com les queixes dels usuaris afectats per les contÃnues incidències, retards i avaries a la xarxa, s'ha creat el web http://ararodalies.cat i el hashtag #AraRodalies. El tres alcaldes -Núria MarÃn, Laura Campos i Jordi San José- han estat els primers que s'han unit a la declaració.
Entre les actuacions que es reclamen en aquest document, hi ha la construcció del túnel ferroviari de L'Hospitalet i l'intercanviador de la Torrassa, cabdals per superar el creuament actual de vies, que impedeix incrementar la freqüència de pas dels trens; el soterrament de les vies al seu pas per Sant Feliu, que permetrà incrementar les freqüències i millorarà el servei de les lÃnies R1 i R4, que dià riament utilitzen més de 50.000 persones de les comarques del Baix Llobregat, Barcelonès, Vallès Occidental i de l'Alt i el Baix Penedès, i el soterrament de la lÃnia ferrovià ria a Montcada i Reixac, un perill per a la ciutadania i un focus d'incidents i avaries de la xarxa de Rodalies.
Per als tres municipis, es tracta d'unes obres imprescindibles per resoldre l'actual saturació a Rodalies, que consolidarà un veritable metro regional, resoldrà els problemes de comunicació en el territori i disminuirà el trà nsit de vehicles privats i la contaminació atmosfèrica. El desenvolupament del pla, que haurà de passar per una revisió per tal d'actualitzar-lo, permetrà superar les cicatrius urbanÃstiques del pas a cel obert de les vies que separen els barris i dificulten la seva comunicació, aixà com oblidar els problemes de seguretat, que ja s'han cobrat masses vÃctimes en els municipis.
Finalment, el manifest convida l'Àrea Metropolitana de Barcelona, el conjunt dels municipis de l'Àrea i de la regió metropolitana, les institucions públiques catalanes i el teixit associatiu a subscriure'l.