L'exposició 'Els Moncada a Montcada' s'inaugura aquest dijous, 12 de maig

Dimecres, 27 d’abril de 2016

'Els Moncada a Montcada' es presenta com a recorregut des dels orígens del poble a través de l'òptica d'una de les grans nissagues catalanes, els Montcada. Ha estat organitzada pel Museu Municipal de Montcada i Reixac i podrà veure's a la sala d'exposicions de la Casa de la Vila des del dia de la seva inauguració, el 12 de maig a les 19:30h, fins el 4 de juny de 2016. A l'acte assistirà l'alcaldessa, Laura Campos; la regidora de Cultura i Patrimoni, Mónica Martínez i Danilo Moncada Zarbo di Soria, donant de els documents i peces amb què s'ha elaborat l'exposició.

La mostra sorgeix arran d'una de les donacions més importants que ha rebut el Museu Municipal de Montcada d'un dels descendents dels Montcada, el Dr. Danilo Moncada Zarbo di Soria, de la branca siciliana, la qual ha perdurat al llarg dels deu segles d'existència del llinatge. La donació va ser efectuada a final de 2015, a base de 5 plecs de l'arbre a genealògic de la família Montcada des del seus orígens al segle XI, publicacions decimonòniques de la reina Elisenda de Montcada i del Gran Senescal i reproduccions de gravats del segle XVII. Així mateix s'ha completat durant aquest mes d'abril, amb 8 monedes medievals, especialment significatives les de l'època del rei Jaume II, l'espòs d'Elisenda de Montcada.

Pel valor històric i simbòlic que té la donació, i que posa en valor una part de la història de la vila, mil anys després, avui volem compartir-la amb tota la població de Montcada i Reixac. Per això, dins d'un tema històric tan profund i tan llarg com un miler d'anys, l'exposició explica de manera propera i didàctica, en set àmbits, els inicis rurals del poble, l'arribada dels senyors feudal i com ells adoptaren el topònim com a cognom. Tot plegat és una aproximació als personatges més influents del llinatge en relació amb la història de la corona catalano-aragonesa i, en concret, als noms propis de major transcendència per a la història local, com ara, el Guillem Ramon, Gran Senescal de Montcada i la reina Elisenda, esposa de rei Jaume II. Igualment, volem que hi sigui una mostra reconeixement a la família que va portar el nom de la nostra vila i atorgar-lo a altres pobles de la Península, com ara el de Moncada (València) o la partida de Montcada a la ciutat de Lleida.

Darrera actualització: 6.06.2018 | 09:55