L'estudi de Barcelona Regional permet reduir a la meitat el cost econòmic del soterrament de la línia de França

Dimecres, 8 de març de 2017

L'estudi preliminar, encarregat pels consistoris de Montcada i Reixac i Barcelona, demostra que el projecte del soterrament de la línia ferroviària de França al seu pas pel municipi es podria fer per 200 milions d'euros, la meitat dels 400 milions previstos inicialment pels projectes del 2009 del Ministeri de Foment. L'estudi preliminar encarregat pels dos ajuntaments a l'agència de desenvolupament urbà Barcelona Regional (BR), simplifica notablement el procés constructiu i, per tant, el temps d'actuació i el cost econòmic del soterrament.

L'alcaldessa, Laura Campos, va afirmar ahir a la tarda durant la presentació del document a l'Auditori Municipal que "l'elevat cost econòmic del projecte ja no pot ser cap excusa per al Ministeri de Foment per no fer les obres de soterrament de l'R2 perquè es redueix a la meitat". A la presentació també van assistir el president de l'Àrea Territorial, Jordi Sánchez, el director general de Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV) i coordinador de l'estudi preliminar fet per Barcelona Regional, Jordi Baltà, i el representant de la plataforma Tracte Just-Soterrament Total (PTJST), Josep Maria González.

El president de l'Àrea Territorial, Jordi Sánchez, va afirmar que "la demanda d'aquest estudi sorgeix davant les dificultats que ens va posar el Ministeri de Foment a nivell tècnic i econòmic d'adaptar el projecte a la realitat actual. Per això, vam demanar a BR i a BSAV revisar el projecte i actualitzar-lo amb la premissa de no renunciar ni a un metre del soterrament".

L'estudi, que va presentar l'Ajuntament al Ministeri de Foment i Adif a la reunió del passat 1 de març a Madrid, aporta grans modificacions al projecte inicial com fer tota l'actuació amb un sistema constructiu entre pantalles a cel obert, que permet soterrar a una mínima profunditat i no utilitzar tuneladora, i crear una única via provisional de tren que es mantindria durant tota l'execució, evitant el seu desviament per trams com estava pensat i alliberant tota l'àrea de treball. A més, l'estudi contempla el pas del túnel entre els pilars sota l'autopista C-33 a Pla d'en Coll, sense desviar el traçat de les vies, i la construcció d'una nova estació amb vestíbul a peu de carrer i andana central, que permet estalviar en ascensors i escales mecàniques.

En nom de la plataforma, Josep M. González va manifestar que el nou estudi sobre el projecte del soterrament és realista i més econòmic i no implica un major esforç per a l'Estat: "Esperem que el Ministeri no posi més excuses perquè aquest municipi, que fins ara ha estat massa pacient i comprensiu, està disposat a seguir en aquesta llarga cursa fins arribar a la meta".

Per la seva banda, el director general de BSVA va anunciar que l'execució del soterrament necessitaria un mínim de 6 anys d'obres i va calcular el cost d'urbanitzar la superfície que quedaria alliberada -11 hectàrees- en 22 milions d'euros.

Una delegació montcadenca, acompanyada dels representants de BR, tornarà el proper 22 de març a Madrid per reunir-se amb el Ministeri de Foment per tal d'analitzar la proposta municipal i valorar la viabilitat del nou projecte. En el cas que l'estudi tingui el vist-i-plau del Ministeri, l'Estat inclouria una partida al pressupost del 2017 destinada a fer els estudis informatius i la redacció del projecte executiu, amb l'objectiu d'iniciar les obres el més aviat possible.

Darrera actualització: 6.06.2018 | 11:07