Alumnat de l’INS Montserrat Miró va participar el 4 de març en la prova pilot d’aquesta activitat que pretén aprofundir en les particularitats del conflicte armat des d’una òptica local.
L’alumnat de 2n de Batxillerat de l’Institut Montserrat Miró va participar aquest dilluns en una activitat que impulsa l’Arxiu Municipal de l’Ajuntament. Es tracta d’una visita guiada al cementiri que, sota el nom de ‘Cementiri de Montcada i Reixac, ¿qui és qui?’, aprofundeix en les particularitats de la Guerra Civil des d’una òptica local, així com de la defensa de Catalunya a mans de l'exèrcit de la República espanyola i de la societat civil davant del cop d’estat franquista. Aquesta activitat també permet descobrir els esdeveniments durant el primer any del conflicte, centrant l’atenció als fets succeïts al cementiri local, per tal de visibilitzar la sense raó de les guerres i identificar els continguts curriculars dins de la història, contrastant les diferents fases del conflicte mitjançant una situació d’aprenentatge afegit.
La visita guiada al cementiri també convida a la reflexió sobre la necessitat dels avanços en Memòria Democràtica, exposant totes les iniciatives i conseqüències que comporta, així com incitar a l’esperit crític del jovent davant de la situació de polarització ideològica actual. Aquesta primera visita ha servit de prova pilot i encara està oberta la inscripció durant aquest curs per a tots els centres educatius de secundària del municipi que estiguin interessats en fer aquesta activitat.
Més activitats Alumnat de 4t d’ESO de l’INS Montserrat Miró també participarà el proper més d’abril en una altra activitat que promou l’Arxiu Municipal amb el nom ‘Viure en pau o viure amb por? De la II República al Franquisme en un viatge per la documentació històrica’. A través d’un personatge històric, Josep Espinasa Massagué, que és un dels alcaldes montcadencs durant la II República que es va exiliar a Mèxic al final de la Guerra Civil espanyola, aquesta activitat posa en valor el patrimoni documental de l’Arxiu Municipal com a font fonamental de coneixement dels fets històrics. L’alumnat farà un viatge a través dels diversos recursos d’informació i documentació de l’Arxiu Municipal als esdeveniments d’èpoques tan contrastades i antagòniques com la II República, la Guerra Civil i el Franquisme, analitzant documents que testimonien els fets efectes polítics socials i culturals dels tres moments i que permeten un enfocament en clau de l’educació en valors des d’una perspectiva local.