L'Ajuntament rep la contraproposta efectuada per Foment i l'Adif a l'esborrany de soterrament de l'R2 al seu pas per Montcada i Reixac

Dijous, 16 de juny de 2016
El Ministeri de Foment ha respost l'Ajuntament i ha enviat la contraproposta d'esborrany sobre el soterrament de l'R2 al seu pas per Montcada i Reixac, ahir dijous, 15 de juny, al vespre. El consistori ha analitzat el document enviat per Madrid -que ha fet arribar a tots els portaveus municipals i a la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total- i en destaca punts positius a nivell global, en el sentit que és una bona notícia que finalment hagin donat una resposta des del govern central, que existeix una interlocució viva amb el Ministeri i que el soterrament s'ha situat a la seva agenda política. Respecte el contingut, Foment manté el projecte de soterrament del tram de l'R2 tal com proposa el consistori, des de Vallbona fins a l'escola Font Freda, i inclou una proposta de calendari de finançament del 2017 al 2021 amb la revisió i actualització dels projectes executius al llarg d'aquest any.

En canvi, hi ha diversos aspectes a la proposta de Madrid amb què l'Ajuntament es mostra en contra, com que atorgui la responsabilitat d'executar el soterrament en un 50% a l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) i l'altre 50%, a la Generalitat. L'acord del 2007 establert pel consistori, el govern català i l'Estat establia que el 100% de l'actuació corresponia a Foment. Respecte el finançament, Madrid exigeix a la Generalitat que hi destini una partida pressupostària, quan la proposta municipal apunta la possibilitat que, si el cost de l'obra no l'assumeixen directament Foment i l'Adif, ho faci el govern català però mitjançant la disposició addicional tercera, és a dir, que es descompti del deute de l'Estat envers la Generalitat.

Tampoc no hi ha acord amb la proposta de Madrid respecte l'aprofitament de l'espai alliberat un cop se soterrin les vies, que es proposa que es dediqui a finançar el 50% dels diners que l'Adif destinarà al projecte. A més, l'esborrany de l'Estat vincula el soterrament només a una qüestió de seguretat i apunta que els accidents que s'hi ha produït als trens a Montcada i Reixac han estat per un ús indegut de les vies per part de la ciutadania. L'Ajuntament vol que el conveni incorpori que el soterrament es fa per temes de seguretat, però també per aconseguir la cohesió territorial de la ciutat, eliminant així un greuge històric que pateix el municipi en matèria d'infraestructures.

La voluntat del govern municipal és que les quatre parts implicades -els ajuntaments de Montcada i Reixac i de Barcelona, la Generalitat i l'Estat- signin el conveni abans no es formi el nou govern de l'Estat espanyol que sorgeixi després de les eleccions generals del pròxim 26 de juny. Per accelerar les negociacions, el consistori ja ha demanat una reunió amb Barcelona i la Generalitat, per tal de posar en comú totes les esmenes a fer a la proposta de Madrid, i una altra amb el Ministeri i l'Adif.
Darrera actualització: 6.06.2018 | 09:55