L'Ajuntament reclamarà intervencions que millorin la seguretat als passos a nivell fins que comencin les obres de soterrament

Dimecres, 31 de maig de 2017

El consistori demanarà a Adif més seguretat als passos a nivell mentre no comencen les obres del soterrament de la R2 al seu pas pel municipi, previstes per al 2020. Aquesta és la principal conclusió de la taula rodona que es va fer ahir a la tarda, a la Casa de la Vila, amb l'objectiu de sensibilitzar a la ciutadania sobre el perill que suposen els dos passos ubicats al centre del municipi. En la xerrada, organitzada per l'Ajuntament i la Plataforma Tracte Just Soterrament Total (PTJST), van participar el president de l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit (APAT), Ole Thorson -expert en temes de mobilitat i seguretat viària- el president de l'Àrea Territorial, Jordi Sánchez, i el portaveu de la plataforma ciutadana, Antoni Mollet.

Sánchez va explicar que "encara que el Ministeri s'hagi compromès amb Montcada i Reixac a fer el soterrament, tenim problemes molt greus de seguretat i de cohesió urbana i social i mentre no es facin les obres s'ha de millorar s'han de fer intervencions per garantir la seguretat els passos a nivell, per on transiten vianants i vehicles". El president de l'Àrea Territorial va afegir que "el municipi està cansat d'escoltar el missatge que arriba des de fora de Montcada i que ens acusa d'incívics per passar els passos a nivell quan les barreres estan tancades".

El president d'APAT va afirmar que "a Montcada els sistemes d'encreuaments de trens i vianants són molt antics i no s'han modernitzat i l'Estat és responsable de millorar la seguretat que s'ofereix a la ciutadania". Ole Thorson va proposar fer diverses accions fins que arribin les obres del 2002, i que no suposen un elevat cost econòmic, com instal·lar detectors de presència de vianants al mig del pas a nivell, col·locar barreres dobles que tanquin tota la zona de pas, posar senyals lluminoses més grans i de doble cara, separar i ampliar les zones per a vehicles i persones i posar indicadors del temps que queda per obrir les barreres. Thorson va opinar que "s'hauria d'ajustar el temps d'espera de forma separada per a cotxes i vianants, ja que el seu comportament i fluïdesa a l'hora de creuar és diferent".

Per la seva banda, la PTJST va lliurar a l'Ajuntament un dossier fotogràfic amb l'exemple del pas a nivell que hi ha a Sant Feliu de Guíxols, que separa clarament les zones destinades a vianants de les dels cotxes, com a model del que s'hauria de demanar per al municipi. Antoni Mollet va recordar que "la petita actuació feta al pas del carrer Bogatell no dóna solució perquè la zona marcada de pas continua sent molt estreta quan hi ha espai per poder fer-la amb més amplada". El portaveu de la plataforma també va explicar que "s'hauria de poder quantificar els milers d'hores de treball que la ciutadania perd esperant als passos a nivell i les malalties provocades per la contaminació dels vehicles amb el motor encès en aquests punts". Mollet va comentar que és molt curiós que Renfe és queixa de les afectacions produïdes quan hi ha tall de vies per les manifestacions però no quan hi ha les nombroses avaries que afecten a molts més usuaris de la xarxa de Rodalies.

La conferència es va realitzar en el marc de la commemoració del Dia internacional de la seguretat als passos a nivell del proper 2 de juny. L'Ajuntament també ha començat a instal·lar avui cartells informatius a les immediacions dels passos a nivell dels carrers Bogatell i Pasqual per recordar a la ciutadania el perill que suposa creuar les vies. Per la seva banda, el proper 2 de juny per la tarda els representants de la plataforma ciutadana instal·laran una carpa a la Cruïlla del Soterrament per informar i conscienciar sobre aquest mateix tema.

Darrera actualització: 6.06.2018 | 11:07