L’Oficina municipal del soterrament ha organitzat aquest matí una reunió informativa amb les direccions de les escoles per informar-les sobre les futures afectacions que tindran les obres del soterrament als accessos i als entorns dels centres educatius.
L’Ajuntament, per mitjà de l’Oficina del soterrament, ha organitzat aquest matí una reunió a la Casa de la Vila amb les direccions de les escoles bressol municipal, escoles de primària i secundària, afectades per la proximitat de les obres de la integració urbana de les vies de la línia R2 a Montcada i Reixac. A la reunió també ha assistit una representant de la de la FAMPA.
L’acte ha comptat amb la participació de l’alcalde, Bartolo Egea, el president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela, la regidora d’Educació, Anabel Moreno, acompanyats de tècnics municipals. Els representants municipals han explicat als assistents que la intervenció implicarà el soterrament de més de 4 quilòmetres de vies entre Vallbona i el barri de Pla d’en Coll i tindran una durada de set anys. L’actuació també inclou la construcció d’una nova estació ferroviària soterrada al centre i la creació d’una tercera via en el seu recorregut. Els tècnics municipals també han explicat que el soterrament es realitzarà amb dos mètodes constructius: en mina, entre Vallbona i el barri de La Ribera, i amb pantalles, entre La Ribera i Pla d’en Coll.
Durant la presentació l’alcalde ha demanat als assistents “paciència amb aquesta gran obra que generarà, evidentment, molèsties però que han de canviar la nostra ciutat”. Per la seva banda, el president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela, ha afirmat que “l’Oficina del soterrament té previst seguir organitzant reunions amb els sectors afectats i amb la ciutadania per oferir la darrera informació que tinguem sobre l’obra i les seves afectacions”.
Les primeres afectacions estan previstes per als mesos de febrer i març de 2024 a l’escola Font Freda i l’escola bressol Font Freda, on se situarà la zona d’apilaments de material de l’obra com ja va succeir amb les obres d’Alta Velocitat als terrenys limítrofs entre el centre educatiu i el riu Besòs. També es tornarà a crear una zona de d’accés per a camions de l’obra per sobre del riu i que connectarà amb la carretera de la Roca.
Per al darrer trimestre del 2024 les afectacions arribaran prop de l’escola El Viver on, tot i el mètode constructiu serà en mina i suposaran menys molèsties, s’haurà de consolidar l’actual terreny injectant ciment per aconseguir tenir una cobertura resistent sobre del túnel. Aquesta obra es farà amb un sistema anomenat jet grouting.
Les afectacions més importants es produiran a l’escola Reixac des de l’estiu del 2026 fins l’estiu del 2027. Allà s’haurà de desmuntar la meitat de la pista coberta i afectarà també a l’accés pel carrer Duc de Tetuán. Un cop finalitzada l’obra es tornarà a muntar l’estructura de la pista esportiva. A la resta d’escoles properes a les vies pot haver-hi, puntualment, afectacions en les zones en els accessos als centres.