Aquesta nova eina electrònica permet fer les denúncies de manera confidencial, i fins tot anònima, mitjançant tres canals de comunicació: l’intern de denúncies, l’ètic i el d’alertes Next Generation.
L’Ajuntament de Montcada i Reixac ha implantat la Bústia Ètica, que és un canal electrònic segur que ofereix la possibilitat de que qualsevol persona pugui informar, si vol de forma anònima i sempre amb garantia de confidencialitat, sobre males pràctiques o conductes irregulars relacionades amb la seva gestió. Les persones alertadores que facin servir aquesta Bústia Ètica obtindran protecció eficaç des de l’administració local sobre la seva intimitat, privacitat i anonimat i sobre la seva integritat professional o laboral, d’acord amb allò que preveuen les normes reguladores. Aquest nou canal electrònic, que s’ha acollit al programari facilitat per l’Administració Oberta de Catalunya (AOC) per a la seva implantació amb tota la seguretat certificada, no impedirà les comunicacions per altres canals o de manera presencial a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), tot i que en aquest cas no es podrà garantir l’anonimat que sí proporcionarà la Bústia Ètica.
La Bústia Ètica, que és accessible des del web montcada.cat, ofereix tres canals per comunicar possibles actuacions irregulars: l’intern de denúncies, que és la gran novetat, així com l’ètic i el d’alertes Next Generation. Aquests dos últims ja existien a l’Ajuntament, però a partir d’ara s’unifiquen a nivell de gestió informàtica sota el programari de la Bústia Ètica que facilita l’AOC, que ofereix una eina segura i garanteix l’anonimat dels denunciants.
Canal Intern de Denúncies La Directiva (UE) 2019/1937, de 23 d'octubre, de protecció de les persones alertadores (whistleblowers) estableix l'obligació de disposar de canals de denúncia interna i externa perquè el personal municipal o empreses contractades per un ajuntament, així com la ciutadania en general, pugui informar de possibles infraccions del dret de la Unió comeses en el marc de l'activitat d’una administració local. Aquesta directiva europea va ser transposada al dret espanyol mitjançant la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció. Aquest canal, per tant, es crea en compliment d’aquesta dita Llei 2/2023, de 20 de febrer.
Objecte. Protegir les persones que en un context laboral o professional detectin infraccions penals o administratives greus o molt greus i les comuniquin a l’Ajuntament, a l’efecte que siguin investigades amb total anonimat i indemnitat.
Qui pot fer ús d’aquest canal? Les persones que tenen vincles professionals o laborals amb l’Ajuntament i, fins i tot, aquelles que hagin finalitzat la seva relació laboral o professional amb aquest i que hagin obtingut la informació sobre les infraccions en un context laboral o professional.
Quines infraccions es poden informar per aquest canal? Determinades infraccions del Dret de la UE i accions o omissions que puguin ser constitutives d’infracció penal o administrativa greu o molt greu. En tot cas, estan compreses totes les infraccions penals o administratives greus o molt greus que impliquin perjudici econòmic per a l’Hisenda Pública i la Seguretat Social, contractació pública, serveis, productes i mercats financers, protecció del medi ambient, protecció de la privacitat i de les dades personals, així com la seguretat de les xarxes i dels sistemes d’informació, entre d’altres.
L'Ajuntament ha designat com a responsable d’aquest canal un òrgan col·legiat format per tècnics municipals i ha delegat les facultats de gestió del sistema intern d'informació i de tramitació d'expedients de recerca a un dels seus membres. El responsable d’aquest sistema desenvoluparà les seves funcions de forma independent i autònoma respecte de la resta dels òrgans de l'entitat i no podrà rebre instruccions de cap mena en el seu exercici.
Més informació sobre el canal intern de denúncies.
Canal Ètic Gestiona les queixes i comunicacions referides al comportament ètic dels alts càrrecs i del personal directiu de l’Ajuntament en l’exercici dels seus càrrecs i funcions. D’aquesta manera, es dona compliment al codi de conducta dels alts càrrecs del consistori, aprovat pel Ple, que estableix la necessitat de disposar d’un canal on totes les persones puguin informar a l’Ajuntament d’una manera anònima sobre els comportaments o actes que hagin tingut coneixement i que vulnerin el codi ètic.
Canal d’Alertes Next Generation Gestiona les alertes o comunicacions de les que informi qualsevol persona que tingui coneixement de fets que pugin ser constitutius de frau o irregularitat, en relació a projectes finançats total o parcialment amb càrrec a fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (Next Generation) procedents de la Unió Europea. El Pla de Mesures Antifrau de l’Ajuntament, aprovat pel Ple el 30 de juny de 2022, disposava l’establiment i la publicació d’aquest canal d’alertes relacionat amb projectes de la UE.
Totes les comunicacions adreçades a la Bústia Ètica hauran de complir una sèrie de requisits com descriure de la manera més detallada possible les circumstàncies que facilitin la identificació de l'actuació pública; proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació que es comunica ja que no es poden iniciar actuacions fonamentades només en opinions; així com tenir una certesa raonable de la informació que es trasllada, que ha de tenir especial transcendència per a la integritat de l'Ajuntament. En aquest sentit, no s’admetran les comunicacions que resultin mancades de fonament o notòriament falses. Per tant, cal que tinguin versemblança i que la queixa estigui formulada de forma correcta, adequada i amb un llenguatge i formes que no siguin ofensives.
En relació a altres comunicacions, alertes o denúncies sobre altres fets relatius a l’Ajuntament que puguin suposar la comissió de frau o d’infraccions i que estigguin fora dels àmbits anteriorment citats, cal adreçar-se a l’Oficina Antifrau de Catalunya. Si es vol expressar una queixa o suggeriment sobre la ciutat o la gestió d’algun tema municipal, el més indicat és fer-ho a través de l’apartat Queixes i suggeriments de la seu electrònica del web montcada.cat.
Tota la informació relacionada amb la Bústia Ètica es pot consultar al web montcada.cat.