L'Ajuntament denuncia públicament la manca de mesures de seguretat de la Línia d'Alta Velocitat al seu pas per Montcada i Reixac

Dijous, 3 de novembre de 2016

L'alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, acompanyada de portaveus municipals i del portaveu de la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total, Ramon Bueno, ha explicat aquest matí als mitjans de comunicació les mesures de seguretat que l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) està incomplint en el túnel de la Línia d'Alta Velocitat (LAV). L'acte ha tingut lloc als terrenys de l'aparcament del CAP Montcada i Reixac, al carrer Jaume I, on està ubicat el pont de ventilació i emergència de la LAV.

L'alcaldessa ha denunciat públicament que el pou d'emergència i ventilació que s'ha construït a l'aparcament del CAP Montcada i Reixac encara no està connectat físicament amb el túnel de la LAV que passa per sota. Tot i que l'obra exterior ja ha finalitzat després de nombrosos requeriments fets pel consistori al gestor ferroviari per finalitzar l'obra en els darrers dos anys, l'actuació no està acabada i han de continuar treballant encara. Laura Campos ha afirmat que "si hi hagués un accident en aquests moments la sortida d'emergència no es podria fer servir perquè l'accés des de l'interior del túnel no està connectat" i ha afegit que "els serveis d'emergències no podrien intervenir d'una manera ràpida perquè els accessos es troben molt allunyats els uns dels altres". L'alcaldessa també ha aprofitat per recordar que les instal·lacions del pou de ventilació del parc de les Aigües encara no han finalitzat.

L'Ajuntament ha informat als mitjans de comunicació assistents sobre l'informe desfavorable del Pla d'autoprotecció del túnel ferroviaris urbà realitzat per la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya, que denota la manca de seguretat existent en aquesta construcció. L'avaluació realitzada per de Protecció Civil argumenta que al túnel hi ha distàncies superiors als 1.000 metres entre sortides d'emergència i que aquesta qüestió ha estat reiteradament reclamada en anteriors informes emesos sobre la infraestructura i que són les instal·lacions mínimes per garantir la seguretat dels usuaris dels trens a sota del túnel.

En aquest sentit, Campos ha recordat que, tal i com es recull en un informe jurídic encarregat el 2014 pel consistori sobre el compliment de les mesures de seguretat, el projecte executiu inicial del 2006 del túnel de la LAV preveia un túnel de 3.709 metres lineals amb un total de 5 pous de ventilació. Posteriorment, i amb el canvi de normativa en matèria de túnels ferroviaris, es van reduir a tres -un cada 1.000 metres-. El consistori denúncia que hores d'ara aquestes distàncies mínimes de seguretat no es compleixen i ha anunciat que reclamarà judicialment que l'Adif faciliti el projecte definitiu del túnel, després d'haver demanat per la via admistrativa el document en nombroses ocasions. L'alcaldessa ha recordat que "el més greu és que la manca d'aquestes mesures de seguretat afecten a tots els trens de l'Alta Velocitat que circulen pel túnel que hi ha sota del nostre municipi des de que es va posar en funcionament l'infraestructura el gener de 2013" i ha afegit que "esperem que no haguem de lamentar cap tragèdia provocada per una negligència de l'Adif".

Darrera actualització: 6.06.2018 | 09:56