La despenjada dels vestits vermells i els itineraris contra les violències masclistes tindrà lloc el dia oficial de l'efemèride. L'acte institucional serà el dia 24, amb la lectura d'un manifest davant l'Ajuntament. El programa d’activitats del Dia Internacional per l’eliminació de les violències masclistes inclou una desena de propostes.
El programa d’activitats amb motiu del Dia Internacional per l’eliminació de les violències masclistes es posa en marxa aquest dilluns, 20 de novembre, i s’allargarà fins al desembre, amb una desena de propostes que pretenen condemnar i visibilitzar les violències i retre homenatge les dones assassinades, així com reflexionar sobre la denominada violència invisible, el masclisme dins la justícia i les masculinitats, entre d’altres.
L’acte central del programa tindrà lloc el dia oficial de l’efemèride, el 25 de novembre, a càrrec de l’entitat Vestits Vermells, en coordinació amb l’Ajuntament. L’objectiu de l’acció és que la ciutadania expressi de forma multitudinària el seu rebuig a les violències masclistes i s’afegeixi a l’acte amb què clourà la campanya iniciada a l’abril per l’entitat per denunciar els feminicidis.
L’organització ha establert quatre marxes des de diferents punts del municipi. El primer itinerari sortirà des de Can Cuiàs (16.30 h) i passarà per la plaça Bosc de Can Sant Joan, la plaça de la Ribera i la plaça Lluís Companys. La segona marxa arrencarà des de la rotonda de la carretera de la Roca (17.15 h) i passarà per la zona esportiva centre i la Casa de la Vila. El tercer recorregut s’iniciarà a l’IE Mas Rampinyo (17 h), anirà fins a La Unió de Mas Rampinyo i, a continuació, passarà per Montcada Aqua i la passarel·la de La Salle. Finalment, l’itinerari de Terra Nostra començarà al Casino (17 h) i es desplaçarà per Ca n’Oller, la Font Pudenta, el carrer Quarters i el carrer Major.
S’ofereix portar un fanalet durant el recorregut, de fabricació pròpia o el que ofereix Vestits Vermells, que es pot comprar aquest dimecres, 15 de novembre, al mercat setmanal del Pla d’en Coll (10 a 12 h); al de Can Sant Joan, el dia 21 (10 a 12 h) i davant la Casa de la Vila el 22 de novembre (17 a 19.30 h).
Les quatre marxes confluiran a la plaça de l’Església, a les 18.30 h, on tots els vestits que s’han penjat durant els últims mesos en record de dones assassinades per crims masclistes i que s’hauran despenjat al llarg de la setmana es tornaran a mostrar de forma col·lectiva. Allà es llegirà un manifest, que comptarà amb traducció en llengua de signes catalana.
Xerrades, exposicions i tallers d’apoderament L’acte institucional del 25N a Montcada i Reixac tindrà lloc el 24 de novembre (12 h), amb la lectura d’un manifest i un minut de silenci davant l’Ajuntament (Av. Unitat, 6). El programa comença dilluns, 20 de novembre, amb el taller ‘Jo puc!’, d’apoderament físic i mental envers la violència masclista, a càrrec de l’assemblea local de Creu Roja. Tindrà lloc a les 18 h al pavelló Miquel Poblet. Cal inscripció prèvia a oficinadona@montcada.org.
Les biblioteques de Montcada i Reixac ofereixen dues hores del conte per a infants a partir de 4 anys en el marc del 25N: el dia 22, a Can Sant Joan (Turó, 45) hi haurà ‘I va cosir unes ales’, a càrrec de Judith Navarro; i el dia 25 (22 h), la Biblioteca Elisenda (Tarragona, 32) oferirà ‘Sensibles al 25N’, a càrrec del personal de l’equipament.
El dia 22 (18.30 h), la Casa de la Vila (Major, 32) acollirà el documental La violència invisible, sobre els efectes de la violència psicològica i a continuació hi haurà una xerrada amb la psicòloga Anna Passarell, especialitzada en violències masclistes i membre de Vestits Vermells. Sobre les violències invisibles, coincidint amb el 25N, la Regidoria de Feminismes i Igualtat promourà una acció informativa a xarxes socials –a les de l’Ajuntament i a les d’Igualtat– sobre aquest fenomen. El dia 23 (17.30 h) es farà un mural participatiu davant del Centre Cívic La Ribera (Llevant, 10), contra les violències masclistes, a càrrec de la Xarxa d’Equipaments i el projecte Viu la Ribera.
El programa inclou dues xerrades més, que es faran a la Casa de la Vila, ambdues a les 18.30 h. El 29 de novembre, el doctor en Sociologia Lionel S. Delgado parlarà a la Casa de la Vila sobre masculinitats, manosfera i ultradreta, I l’1 de desembre, la doctora en Antropologia Social i Cultural Caterina Canyelles, sobre masclisme i cultura jurídica. Per a aquesta xerrada hi ha disponible servei de cangurate i cal demanar-lo, abans del 24 de novembre, a oficinadona@montcada.org.
Exposicions El programa es complementa amb tres exposicions. Del 4 al 18 de desembre, el Casal de la gent gran Casa de la Mina (Av. Unitat, sn) acollirà la mostra fotogràfica ‘Dones trencant barreres: transformant les ciutats mediterrànies’, en el marc del cicle de Drets Humans, Migració i Refugi.
Vestits Vermells mostra fins al 29 de novembre el recull de fotografies sobre els actes que ha organitzat aquest any per visibilitzar les dones assassinades per violències masclistes amb el nom ‘Vestits Vermells diu no a la violència masclista’, al Cafè Colon (Colon, 5). Del 24 de novembre al 20 de desembre, Núria Rossell exposarà ‘Rèquem per una dona morta’ a l’Espai Cultural Kursaal (Masia, 39).