El soterrament de l'R2 a Montcada i Reixac començarà a principi del 2020 i tindrà un pressupost proper als 300 milions d'euros

Dijous, 18 de maig de 2017

Les obres de soterrament de la línia de tren R2 al seu pas pel centre de Montcada i Reixac començaran en el primer trimestre del 2020, tindran un pressupost d'execució d'uns 300 milions d'euros i tindrà una durada de 40 mesos, més de tres anys. Ho han anunciat l'alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, i el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, durant la roda de premsa posterior a la reunió que han mantingut a la Casa de les Aigües aquest dijous, 18 de maig, on també hi han assistit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona i regidora delegada de Nou Barris, Janet Sanz. Les autoritats han estat acompanyades de representants tècnics i polítics de les quatre administracions.

'Tenim el compromís ferm i definitiu de fer el soterrament, un projecte cabdal per a la nostra ciutat, que acabarà amb el degoteig de víctimes mortals a les vies, redefinirà el territori, el cohesionarà i vertebrarà, millorarà la mobilitat als barris, incrementarà el progrés de les persones i la gent de Montcada i Reixac recuperarà el sentiment de pertinença al municipi', ha manifestat l'alcaldessa, qui ha qualificat de la jornada d'avui de 'dia històric, que demostra que la lluita la constància, la perseverança i anar conjuntament dóna els seus fruits' i ha expressat que 'per fi es fa justícia amb la nostra ciutat'. L'edil ha tingut paraules d'agraïment per al veïnat de Montcada i Reixac, pel seu suport en la reivindicació del projecte, i en especial, a la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total. Campos ha dit que 'portem 30 anys en lluita, amb reiterats incompliments per part del Ministeri, Montcada i Reixac seguirà de molt a prop cadascun dels passos que es faci el soterrament'.

El projecte contempla el soterrament de tres quilòmetres de la línia convencional, des de Vallbona fins la cruïlla sota l'autopista C-33 i el riu Ripoll, el que suposa que el conjunt de l'actuació abastarà gairebé quatre quilòmetres incloent-hi les rampes d'accés i les connexions amb les situacions provisionals. L'estudi de viabilitat planeja l'execució de les obres per fases, amb l'objectiu de mantenir en tot moment el trànsit ferroviari, establint un seguit de traçats provisionals que, al tram més urbà, se circumscriuran als terrenys de domini ferroviari, per tal de minimitzar l'afectació tant a la ciutadania com a les persones usuàries del tren. D'altra banda i de forma simultània, es redactaran dos estudis informatius; un referit exclusivament al soterrament a Montcada i Reixac -que estableix les necessitats presents i futures de la xarxa de Rodalies i concretarà la xifra de vies necessària per dur a terme la integració de la infraestructura ferroviària- i l'altre, que analitzarà la millor solució ferroviària i urbana per agilitzar la gestió del trànsit a Vallbona.

El ministre Íñigo de la Serna, ha expressat el compromís de l'Estat per tirar endavant el soterrament. 'És un compromís que complirem', ha dit el titular de Foment. De la Serna ha reconegut que el projecte 'és complex i no pot començar abans del 2020 per la tramitació administrativa que requereix', a la vegada que ha reconegut la singularitat de Montcada i Reixac respecte les infraestructures i ha manifestat que 'el soterrament és una actuació de justícia'. El ministre ha explicat que primer s'han d'elaborar dos estudis informatius amb la seva pertinent declaració ambiental i posteriorment, els projectes constructius. De la Serna també ha indicat que la comissió de seguiment de l'actuació es reunirà de forma periòdica cada tres mesos.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha destacat que l'anunci d'aquest dijous suposa 'tancar una ferida territorial i emocional històrica', a la vegada que ha vinculat el projecte montcadenc amb la millora de la seguretat i la capacitat de la xarxa ferroviària catalana. Rull ha avançat que el soterrament permetrà la incorporació d'una tercera via per millorar del trànsit a les vies, per tal que trens semidirectes puguin superar als que sí fan aturada a Montcada i Reixac. 'Dia històric serà quan col·loquem la primera pedra o quan inaugurem aquesta actuació', ha expressat el conseller, tot posant la Generalitat a disposició del projecte.

En nom de l'Ajuntament de Barcelona, la regidora Janet Sanz ha qualificat l'anunci del compromís amb el soterrament de 'justícia metropolitana, és un pas important per cosir ferides, per reduir les víctimes i per acostar persones'. L'edil barcelonina ha indicat que històricament s'han produït desequilibris entre la ciutat comtal i la resta de poblacions metropolitanes i ha dit que 'ja és hora de canviar aquesta perspectiva i fer infraestructures adaptades a les necessitats de la gent'. Sanz ha recordat que les poblacions del denominat Eix del Besòs tenen en marxa un projecte de regeneració urbana dels entorns d'aquestes poblacions i que el soterrament de Montcada i Reixac en forma part.

Un cop assolit l'acord d'aquest dijous, començarà el procés administratiu previ per dur a terme el projecte, que consistirà en la licitació i redacció dels dos estudis informatius, la seva exposició a informació pública un cop fets, la petició de la Declaració d'Impacte Ambiental o, en el seu cas, la validació de l'efectuada al 2001, la licitació i la redacció dels projectes de construcció, la seva aprovació i la contractació de les obres. Donada la complexitat de les actuacions, les administracions implicades esperen poder mantenir la col·laboració institucional demostrada fins ara per tal de minimitzar l'impacte de les obres.

Darrera actualització: 6.06.2018 | 11:07