El Ple dóna llum verda a un pla per afrontar la problemàtica de la urbanització Bosc d'en Vilaró

Divendres, 22 de juliol de 2016

El Ple de l'Ajuntament de Montcada i Reixac, en la sessió ordinària de juliol, feta el dia 21, ha aprovat inicialment el document de bases d'actuació del Bosc d'en Vilaró, una urbanització il·legal ubicada en terrenys forestals. El pla aprovat l'ha elaborat l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i que el consistori té des del 2014. 'Afrontar la problemàtica del Bosc d'en Vilaró és un dels principals reptes, sinó el més important de l'actual mandat; fa molts anys que s'hi hauria d'haver actuat per garantir unes condicions de vida dignes per als veïns en matèria de seguretat i sanejament i per dotar-hi la zona, hem de tenir cobertura legal per poder actuar-hi i evitar la degradació del barri', ha explicat el president de l'Àrea Territorial, Jordi Sánchez.

El Bosc d'en Vilaró és una urbanització amb 206 habitatges, que es va començar a construir a la dècada dels 60 i que disposa de 44,5 hectàrees; un 87%, de Moncada i Reixac i el 13% restant pertany a Badalona. El sector ha entrat en un procés de degradació que posa en perill la seguretat de les persones que hi viuen. En trobar-se en zona forestal i fora de la legalitat urbanística, el consistori no pot concedir cap permís d'obres a particulars ni tampoc fer intervencions com arranjament de carrers, sistema de recollida d'aigües, accessos i seguretat per a la prevenció d'incendis, entre d'altres. En paral·lel, hi ha expedients de disciplina urbanístic en curs amb l'amenaça d'enderrocs d'habitatges imminents.

El document de bases aprovat inicialment pel Ple explica que la legislació urbanística no contempla cap via que permeti legalitzar el sector. Davant d'aquesta situació, el la d'actuació de l'AMB -del qual en tenen constància també la Generalitat, la Diputació de Barcelona, el Consorci de la Serralada de Marina i el Síndic de Greuges- proposa el que es denomina extinció diferida amb dret de superfície, és a dir, que els propietaris de les cases del sector les podran cedir al consistori a canvi de poder fer-ne ús entre 35 i 40 anys. 'La legislació no permet legalitzar la urbanització tot i la presència d'habitatges, de fet; el pla de l'AMB ja és una excepció, perquè amb la llei a la mà, les cases haurien d'estar enderrocades fa temps; per evitar aquesta solució tan dràstica es planteja que els titulars cedeixin la propietat', ha indicat Sánchez, qui ha explicat que un cop registrat el dret de superfície, se suspendran els expedients de disciplina urbanística i l'Ajuntament podrà intervenir per resoldre els problemes de seguretat i de manteniment actuals.

La proposta de l'AMB recull el guant del que la Corporació Metropolitana va plantejar al 1983, fer una extinció diferida a 75 mitjançant expropiacions, però aquesta proposta no va reeixir perquè l'esmentat ens va desaparèixer. El document aprovat per Ple estableix les bases tècniques i jurídiques per ordenar el Bosc d'en Vilaró, respectant la legalitat urbanística i proposant les mesures necessàries per contenir i reduir l'àmbit actual, tot garantint la seguretat de les persones residents mentre no es produeix l'extinció de la urbanització. 'En tractar-se de l'aprovació inicial, convidem el veïnat i les formacions polítiques a presentar-hi les al·legacions que considerin oportunes; sabem que és impopular aprovar aquest document, però és urgent afrontar aquesta problemàtica', va indicar al Ple l'alcaldessa, Laura Campos.

Darrera actualització: 6.06.2018 | 09:55