El Ple del mes de febrer, amb el vot favorable de tots els grups municipals, a excepció del PP, ha aprovat un text presentat per ICV-EUiA que recull diverses accions que realitzarà el consistori per evitar que les persones perdin el seu habitatge en cas de no poder pagar la hipoteca de la residència habitual.
L'Ajuntament instarà el Govern de l'Estat a una suspensió dels desnonaments de la residència habitual al que es puguin acollir tots els col·lectius veritablement vulnerables fins que no es promulgui una nova normativa hipotecària, que contempli entre les mesures la dació en pagament com una forma d'extingir els deutes amb les entitats bancàries i la possibilitat de permanència del deutor en el domicili del litigi sota una fórmula de lloguer social.
El Ple ha acordat, fins que no es decreti aquesta suspensió, diverses accions: sol¿licitar al Jutge Degà del partit judicial que faci arribar mensualment als Serveis Socials municipals una relació dels processos judicials que podrien finalitzar en desnonaments per tal d'aturar els processos; assessorar els afectats a través de l'Oficina Municipal d'Habitatge; deixar d'operar amb aquelles entitats bancàries que promoguin desnonaments de la residència habitual de persones empadronades a Montcada i Reixac que no utilitzin la negociació, mediació i assessorament de l'Oficina Municipal d'Habitatge abans de les execucions hipotecàries; i establir la no intervenció de la Policia Local en els desnonaments, sempre i quan no hi hagi una ordre judicial que així ho sol·liciti de manera explicita i justificada.
Des del setembre de 2012 l'Ajuntament ofereix informació i assessorament sobre préstecs hipotecaris i desnonaments al Servei de Mediació Hipotecària de la Mancomunitat Intermunicipal Cerdanyola-Ripollet-Montcada. Aquest servei està ubicat al primer pis de l'edifici conegut com a ¿Edifici de la Creu Roja¿, propietat de la Mancomunitat, situat a l'Avinguda de la Creu Roja núm. 25 de Cerdanyola del Vallès. Per tal de poder accedir a aquesta oficina, s'ha de trucar al telèfon 93 572 64 74, de dilluns a divendres, entre les 10,30 h i les 13 h, i sol·licitar visita.
Aquest servei funciona en coordinació amb els Serveis Socials dels tres ajuntaments de la Mancomunitat, amb Càritas dels mateixos municipis i amb les respectives plataformes d'afectats per hipoteques (PAH). El servei ha realitzat, entre el 18 de setembre de 2012 i 21 de febrer de 2013, un total 28 famílies de Montcada i Reixac.