Les partícules en suspensió han augmentat de manera significativa per la intrusió de pols del Sàhara i la poca dispersió atmosfèrica.
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha activat un avís preventiu per contaminació atmosfèrica a tot Catalunya a causa de la presència d’una intrusió de pols africana que afecta el país des del dilluns 24 de juny i de la previsió dels models de dispersió de contaminants per al dia d’avui. L’avís preventiu és la fase prèvia a la possibilitat d’episodi ambiental, sense que s’hagi de produir necessàriament. L’objectiu d’aquesta actuació és reduir les emissions de contaminants per evitar un episodi ambiental. L’avís preventiu comporta:
El passat dilluns 24 es van produir cinc superacions del valor límit diari, que són 50 micrograms per metre cúbic, per a les partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) en cinc punts de mesurament a Barcelona (Eixample i Poblenou), Sant Vicenç dels Horts, Sant Adrià del Besòs i l’Hospitalet de Llobregat, i no es descarta que en les pròximes hores se’n donin de noves.
La Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic farà un seguiment diari exhaustiu dels nivells i valorarà si cal activar un episodi de contaminació per partícules o bé desactivar l’avís preventiu. L’estat de l’avís s’actualitza constantment al web airenet.gencat.cat.
Així mateix, la Generalitat recomana a la ciutadania:
Al Canal Salut de l’Agència de Salut Pública de Catalunya es poden trobar les principals mesures i recomanacions que cal adoptar per tal reduir l’exposició a la contaminació i els riscos per a la salut derivats de la contaminació de l’aire.