L'Ajuntament de Montcada i Reixac presentarà al·legacions al projecte d'expropiacions per a la construcció del pou de ventilació de la Línia d'Alta Velocitat (LAV) que l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) vol construir a l'entorn del carrer Jaume I, a l'aparcament del CAP Montcada i Reixac. Així ho ha comunicat aquest matí l'alcaldessa de Montcada i Reixac, María Elena Peréz, en una reunió amb tots els portaveus municipals i la Plataforma Soterrament Total després que l'Adif hagi presentat un document al consistori amb les expropiacions que ha de realitzar per construir el pou. Per tal de realitzar aquesta infraestructura, que tindrà un diàmetre interior de 9 metres i una profunditat aproximada de 40 metres, l'empresa pública ha d'expropiar 81 metres quadrats de l'aparcament de vehicles, ubicat a Jaume I, propietat de l'Institut Nacional de la Seguretat Social i la zona d'arbrat adjacent de titularitat municipal. L'actuació suposaria una gran afectació d'aquest carrer.
L'alcaldessa de Montcada i Reixac, María Elena Pérez, ha explicat als portaveus municipals i als representants del col·lectiu ciutadà que "la nostra ciutat se sent maltractada contínuament per les nombroses infraestructures de l'Adif, que encara no ha complert els seus compromisos com iniciar les obres del soterrament de la línia de Portbou abans que finalitzés l'actuació de la Línia d'Alta Velocitat, la construcció de l'aparcament de la plaça de la Pedra i compensar a la ciutat o adequar els terrenys del pou d'atac". María Elena Pérez ha afegit que "no podem permetre una nova actuació més al nostre municipi que tindrà un gran impacte durant tot el seu procés constructiu".
El projecte de construcció del nou pou de ventilació a Jaume I implicaria el tall del carrer, el desviament alternatiu de les línies d'autobús 96, N3, B12, B18, 685, 648 i 103, i impediria l'accés de vehicles i ambulàncies al CAP Montcada i Reixac. El servei municipal de Projectes i Obres està elaborant un document per enviar a l'Adif amb totes les al·legacions respecte a la zona d'ocupació de material de l'obra i a la manca d'informació sobre dates d'inici i fi de l'obra i d'especificacions tècniques del projecte.
Aquesta estructura serà circular i disposarà d'una sortida d'emergència -on s'ubicaran les escales i un forat per a la futura instal·lació d'un ascensor- i instal·lacions de ventilació. Per a la seva construcció es farà servir una tuneladora vertical, una maquinària com la que s'ha utilitzat per realitzar el pou de ventilació del parc de les Aigües. El pou de ventilació de Jaume I de la LAV seria l'últim dels quatre pous de ventilació que l'Adif té previst construir a Montcada i Reixac. El primer va correspondre al pou d'atac -ubicat a la confluència dels rius Besòs i Ripoll-, al costat de l'Escola Font Freda; un altre al pou d'extracció de la tuneladora -situat a l'alçada del camp de futbol de Vallbona-; el tercer és el pou de ventilació i emergència al Parc de les Aigües; i l'últim, seria aquest, al carrer Jaume I, en el tram entre la plaça Lluís Companys i Provença.
Des del començament del projecte, l'Ajuntament s'ha mostrat en contra de la construcció d'aquest pou de ventilació de la LAV al centre del municipi. El consistori volia que aquest pou donés, a més, servei al túnel soterrat de la línia de rodalies de Barcelona-Portbou. En aquest sentit, el Ple de l'Ajuntament del mes de novembre de 2012 va aprovar una moció en relació al soterrament de la línia R-2 de Barcelona-Portbou demanant al Govern de l'Estat complir els compromisos adoptats els 2007 entre Ministeri, Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament que vinculaven l'acabament de les obres del Tren d'Alta Velocitat a l'inici del soterrament de la línia de França.