És una de les noves mesures que es van avançar a la reunió del Consell de Civisme que es va celebrar el 14 d’octubre i que va servir per analitzar els resultats de l’enquesta feta a la ciutadania sobre la tinença d’animals i l’abandonament de voluminosos.
El Consell de Civisme va celebrar el 14 d’octubre la seva quarta reunió virtual amb l’objectiu d’explicar els resultats de l’enquesta que l’Ajuntament va encarregar a l’empresa Ambiens per conèixer les opinions, pràctiques i hàbits de la ciutadania sobre la tinença d’animals i l’abandonament de voluminosos a la via pública amb un doble objectiu: fer balanç de l’impacte de les diverses campanyes de comunicació sobre el civisme que l’Ajuntament ha impulsat des del maig de 2020 i dissenyar un full de ruta amb actuacions de millora per al futur. L’enquesta, que es va realitzar a peu de carrer durant la primera quinzena del passat mes de juny, es va fer a un total de 415 persones majors de 15 anys (237 dones i 178 homes) de tots els barris del municipi. Aquest sondeig també es va obrir a la plataforma Montcada Participa, amb les aportacions d’un centenar de persones.
Dels resultats de l’enquesta es conclou que, segons la ciutadania, els principals problemes de civisme estan relacionats amb l’abandonament d’excrements de gossos i de voluminosos a la via pública, així com el mal ús de contenidors i papereres. Respecte a la tinença de gossos, de totes les persones enquestades, un total de 122 tenen gos al seu càrrec i un 96,7% reconeix que utilitza material per recollir excrements –un 70% sempre porta a sobre una bossa i l’ampolla d’aigua, obligatòries segons l’ordenança de tinença d’animals, per diluir les miccions. Majoritàriament, la ciutadania considera que les persones propietàries de gossos tenen un comportament raonablement cívic al carrer. Sobre la neteja que l’Ajuntament fa dels excrements, el 58% creu que és eficaç –aquest percentatge baixa fins al 37% en relació a la neteja general dels carrers.
Sobre l’abandonament de voluminosos, els resultats de l’enquesta determinen que un 91,6% de la població coneix el servei gratuït de recollida que es pot demanar per telèfon o per correu electrònic. El 67% de la ciutadania explica que ha fet servir aquest servei alguna vegada i mostren una satisfacció molt elevada amb el seu funcionament. A nivell de les estadístiques que es tenen registrades des de l’any 2016, aquestes indiquen que hi ha una tendència a igualar la quantitat d’abocaments amb les trucades per demanar la recollida de voluminosos, tot i que actualment hi ha un cert estancament de les programacions després de la gran pujada que es va produir durant el 2020. En aquest sentit, un 39% de la població té la sensació que es produeixen molts abandonaments de voluminosos al carrer. Solucions per al futur L’enquesta sobre la neteja dels excrements de gossos i l’abandonament de voluminosos a la via pública també conclou que la ciutadania, tot i estar d’acord amb continuar amb les campanyes d’informació i educació, considera que la millor solució és sancionar els comportaments incívics. “Els resultats del sondeig coincideixen amb la percepció que tenim a l’Ajuntament i considerem que, tot i que encara estem lluny d’arribar al final, estem anant pel camí correcte. Perseverarem en l’acció didàctica, potenciarem les mesures coercitives i no deixarem d’utilitzar totes les eines que tenim al nostre abast per perseguir els comportaments incívics d’una minoria de la ciutadania amb l’objectiu de millorar la convivència a l’espai públic”, va comentar durant la reunió del Consell de Civisme, el regidor de Serveis Municipals i Via Pública, Juan Carlos de la Torre. L’edil també va aprofitar la trobada per explicar algunes de les mesures que l’Ajuntament té previst aplicar durant l’any 2022 per millorar el civisme al municipi, al marge de l’auditoria que ha encarregat per conèixer el nivell de prestació del servei subcontractat de neteja viària i recollida de residus, els resultats de la qual es podrien conèixer a mitjans de novembre. Per al proper any, el consistori té previst contractar quatre inspectors de residus que, formant parelles i en torns de matí i tarda, podran sancionar a la ciutadania que no compleixi les normes; fer una prova pilot, posant càmeres de vigilància en punts negres amb un important volum d’abocaments; continuar amb les campanyes de sensibilització, instal·lant un punt mòbil per facilitar la interacció amb la ciutadania i ampliar la campanya de cens de gossos amb una possible incorporació d’una base de dades amb ADN. Comissions de treball La reunió del Consell de Civisme també va servir per acabar de definir la constitució de tres comissions de treball: medi natural, convivència i relacions interpersonals i seguiment de l’ordenança de tinença d’animals i campanya de civisme. Finalment, no es crearà un grup de treball relacionat amb la mobilitat i les dues persones que hi volien formar part s’integraran en el futur Consell de Mobilitat, que convocarà la seva primera reunió abans de final d’any. La trobada del 14 d’octubre també va servir per debatre la necessitat de crear una ordenança específica que serveixi per crear un marc normatiu de l’ús de l’espai natural, així com continuar amb la lluita contra els botellots a la via pública i zones forestals. D’altra banda, el regidor de Serveis Municipals i Via Pública va avançar que properament es convocarà una assemblea de veïns a Can Sant Joan per analitzar els resultats d’un estudi que pretén buscar solucions per millorar la convivència entre la ciutadania i els vehicles a la via pública.
El Consell municipal de civisme i convivència és un òrgan de participació ciutadana de caràcter consultiu que està integrat per membres del govern, dels partits polítics amb presència al Ple, tècnics municipals, Policia Local i Protecció Civil, així com representants d’entitats com La Màquia, Acer, Voreres Netes, Advam, Helpgats, Xarxa Antirumors, Taula Activa La Ribera, Montcada Centre Comerç, La Horda, Heavys de la Meri i totes les associacions de veïns del municipi. Tota la documentació amb tot el material de treball i les reflexions d’aquest consell es poden consultar a la plataforma Montcada Participa (participa.montcada.cat).