La recollida de residus orgà nics, inorgà nics i envasos es farà amb targeta identificativa a partir del 2025
El Ple de setembre ha aprovat el nou contracte per al servei de recollida de residus i neteja viària, que tindrà una vigència de vuit anys, amb un preu de licitació total de 44,7 milions d’euros.
El canvi de les bateries soterrades per contenidors intel·ligents de superfície, la implementació de la recollida comercial porta a porta de quatre fraccions, millores en el control de la neteja als espais públics i la creació d’una oficina d’atenció ciutadana sobre el servei són algunes de les principals novetats del nou plec per a l’adjudicació de la recollida de residus i la neteja viària, document que s’ha aprovat per Ple aquest dijous, 28 de setembre. El contracte tindrà una vigència de vuit anys i el preu de licitació total és de 44’7 milions d’euros. La despesa del primer any d’execució pujarà a 4,6 milions i a partir del segon fins al vuitè any, la despesa anual serà de 5,7 milions i s’amortitzaran totes les inversions en maquinària que es duran a terme.
“Estem parlant d’un projecte de ciutat que comportarà una substancial millora en la neteja i la recollida de residus”, ha manifestat al Ple la regidora de Serveis Municipals i Espai Públic, Dámaris Sánchez. L’edil ha indicat que el nou contracte aportarà “una major eficiència en la planificació dels itineraris, la incorporació de noves tecnologies que ens permetran controlar millor el servei, registres de detecció d’incidències i control de qualitat, a més de campanyes de sensibilització, perquè la ciutadania ha de tenir clar que en matèria de residus i neteja, la corresponsabilitat és fonamental”.
Contenidors intel·ligents al 2025
Totes les bateries de contenidors soterrats se substituiran per contenidors de superfície de les cinc fraccions –orgànica (marró), vidre (verd), envasos (groc), paper i cartró (blau) i resta (gris)– que tindran recollida bilateral, el que facilitarà la ubicació de les bateries. En el cas de les fracció orgànica, la resta i els envasos, s’hi incorporarà un sistema a través del qual, amb la introducció d’una targeta, s’identificarà el domicili d’on provenen les deixalles que s’hi deixin. La previsió és que el canvi dels contenidors i la implementació de la identificació es posin en marxa al 2025. La substitució dels contenidors també comportarà una millora de l’accessibilitat, ja que actualment els contenidors soterrats presenten una plataforma elevada que impedeix dipositar els residus a les persones amb problemes de mobilitat.
Els motius del canvi de model són assolir els objectius de reciclatge fixats per les normatives vigents, apostar per la millora ambiental en la gestió dels residus i disminuir els costos del tractament de les deixalles, disminuint-ne la resta, que se situen en 582.000 euros, una xifra que porta anys pujant anualment. “El nou model pretén que el municipi assoleixi els objectius que fixa la llei per al 2025; actualment, Montcada i Reixac se situa en un 35,5% de recollida selectiva i l’objectiu és arribar al 55”, ha expressat Sánchez.
La substitució dels contenidors suposa, a més, un estalvi en diners i en temps de servei. Buidar els bidons de superfície triga al voltant de 45 segons mentre que als soterrats el temps és entre 3 i 4 minuts.
Més millores de la recollida de residus
El contracte inclourà la recollida comercial porta a porta de totes les fraccions dels residus, menys el vidre, dels establiments qualificats com a grans productors –al voltant de 300–, com ara bars i restaurants, supermercats o botigues d’alimentació. Aquest nou sistema permetrà una millor qualitat del material obtingut i evitar el col·lapse dels contenidors de recollida domiciliària. D’altra banda, el nou contracte incorpora la substitució de tots els camions de recollida. La regidora va avançar al Ple la possibilitat de bonificacions parcials sobre la taxa de residus vinculades a un bon ús de la recollida selectiva.
Neteja viària
Un dels canvis més importants que incorporarà el nou contracte en matèria de neteja viària serà una millora en el seguiment, control i fiscalització del servei. Això serà possible per mitjà d’una plataforma informàtica que permetrà comparar de forma àgil les accions executades amb les planificades. El contracte inclourà la neteja dels carrers dels polígons industrials, que fins ara depenien de les juntes de compensació de les zones industrials. Es renovaran totes les màquines, per d’altres més sostenibles i silencioses, i hi haurà equips específics de desbrossada i de neteja. S’incrementarà la neteja amb aigua, el denominat aiguabatre.
Accions de sensibilització
El nou contracte preveu la creació d’oficina verda, d’atenció ciutadana, per explicar les novetats dels serveis de recollida de residus i neteja viària. Aquest espai informatiu serà especialment important quan es produeixi la implementació del nou model de recollida i es posi en marxa el sistema d’identificació, tot i que la voluntat és que l’oficina es mantingui, almenys els vuit anys del contracte. També hi haurà campanyes informatives adreçades als comerços, perquè coneguin les novetats de la recollida porta a porta. D’altra banda, tant en la recollida selectiva i com en la neteja viària, el nou contracte inclou la incorporació de més personal.