El Servei de Mediació Comunitària treballa per a la millora de la convivència i la cohesió social de La Ribera

Dijous, 3 de maig de 2007

El Servei de Mediació Comunitària porta a terme, en el marc del Pla Integral de La Ribera -que impulsa l'Ajuntament de Montcada i Reixac amb el suport de la Generalitat de Catalunya-, una important tasca de promoció de la convivència i la cohesió social en el barri. L'equip de mediadors treballa diàriament per prevenir els conflictes, fomentar la participació ciutadana i, en definitiva, aconseguir una millor convivència en un barri que ha experimentat una important transformació social en els darrers anys, amb l'arribada de persones procedents de cultures molt diverses.

A La Ribera treballa un equip de mediadors comunitaris, l'eina bàsica dels quals és el diàleg. Quan algun veí sol·licita la seva intervenció, després de prendre-li les dades i d'escoltar-lo, el primer que fan és posar-se en contacte amb l'altra part implicada per preguntar-li si vol solucionar el conflicte mitjançant el diàleg. En cas que accepti, s'inicia el procés seient plegades ambdues parts per escoltar cada versió i intentar trobar un punt d'entesa. "Que s'estableixi un contacte entre ells ja és un avenç molt important", destaquen. "Intentem fer-los veure que la nostra intervenció és en benefici dels dos, que no hi haurà un vencedor i un vençut, sinó que ambdós seran vencedors", expliquen.

La diversitat de casos en què han d'intervenir és molt àmplia. Des del mal ús que alguns veïns fan dels patis de llum o dels contenidors, fins a problemes de sorolls o de males olors, passant per conflictes amb la roba estesa o amb els animals domèstics. "La mediació funciona en la majoria de casos", asseguren. Però el treball dels mediadors va més enllà de la resolució de conflictes. També col·laboren amb les comunitats de propietaris, ajudant en la seva organització. "En aquest aspecte s'ha fet una gran tasca al barri, i ara els responsables de les comunitats s'impliquen molt en la millora de la convivència", comenten.

De fet, un dels objectius principals del Servei de Mediació Comunitària és aconseguir que els veïns siguin capaços de resoldre els seus propis conflictes, tant individuals com col·lectius. La comunicació és l'eina bàsica per assolir-lo. "Hem de no només resoldre les situacions concretes, sino aconseguir que hi hagi comunicació entre els veïns i veïnes. Estem educant per a la convivència, perquè hi hagi respecte entre ells. D'aquesta manera contribuïm a la cohesió", subratllen.

Així, abans de recórrer a la mediació, la persona afectada ha d'intentar parlar amb qui causa la molèstia, ja que moltes vegades el conflicte es limita a una manca de comunicació i, per tant, es pot resoldre sense necessitat de demanar ajuda a terceres persones. En cas que no ho aconsegueixi, és quan ha d'adreçar-se als mediadors.

I és que hi ha vegades en què una de les parts no s'avé a raons. "Malgrat que sempre busquem la manera d'arribar a una entesa, quan algú es tanca a qualsevol solució ens hem de posar molt ferms i l'hem d'advertir que l'única sortida que està deixant és recórrer a la justícia", indiquen els mediadors.

La solució d'un conflicte de convivència pot ser molt ràpida o pot requerir un treball a més llarg termini. Els mediadors, malgrat que el servei té l'oficina al Centre Cívic La Ribera, busquen el lloc apropiat per establir el diàleg entre les parts implicades, l'horari adequat, i deixen per escrit els acords per tal de garantir el seu compliment.

També treballen en contacte directe amb la resta de serveis que, en el marc del Pla Integral de La Ribera, hi ha en marxa al barri. En aquest sentit, destaquen la feina que s'està portant a terme amb els infants i joves a favor de la convivència. "Els prejudicis que sovint es donen entre els adults de diferents cultures no existeixen entre els joves", afirmen, de manera que treballar amb la infància és un camí per posar en contacte els adults.

Un altre àmbit en què s'està treballant intensament és l'espai públic. "Hem d'aconseguir que la gent que no fa vida al barri també el senti com a seu i, d'aquesta manera, el respecti i en tingui cura".

El Servei de Mediació Comunitària es troba a disposició de la ciutadania els dilluns, dimarts i dijous, de 17.30 a 19 hores, al Centre Cívic La Ribera (C/ Llevant, 10). També s'hi pot contactar a través del número de telèfon 935 753 080.

 

Darrera actualització: 6.06.2018 | 11:42